Szerzők: Farmosi Krisztina, Józsa Gabriella, Lovas Lilla, Marosi Zsófia, Mayer Enikő, Plopp Péter, Skribek Anikó, Szabó Lucia, Szekeres Olivér, Tara Andrea, Vermes Nikolett
Facilitátorok: Bakonyvári L. Ágnes, Márton Gábor Csaba
CSOPORT: egy átlagos magyar iskola pedagógus közössége
IDŐTARTAM: 120 perc
TÉMA: A pedagógusok magánélete és a tanárságból fakadó nyilvános élete közti feszültség; privát vs. hivatalos; önazonosság és mintaadás viszonya
KERET: Egy köztiszteletben álló rendőr szabálysértésért megbüntet egy szegény idős asszonyt, és ez nagyban megváltoztatja a megítélését a helyi közösség szemében. Magánemberként ő sem így cselekedett volna, de a szabály az szabály.
FÓKUSZ: Meddig tarthatom magam az előírásokhoz, ha azok olyan döntésekre kényszerítenek, amelyekkel emberileg nem tudok azonosulni?
KONTEXTUS: A történet a jelenben játszódik, Magyarországon, egy kisvárosban. A főhős Nándor, rendőr. 35 éves, házas, a felesége a helyi könyvtárban dolgozik, egy kamasz fia és két kisebb iker gyereke van, egy fiú és egy lány. Rendezett anyagi körülmények között élnek, de van lakáshitelük. Csak altatóval tud aludni. Szeret sörözni a barátaival.
KELLÉKEK: szerep a falon, söralátét, kitüntetés-meghívó e-mailben, családi fotó, rendőri focicsapat serleg, csengő, a családi mondatok cetliken, papír csillagok
I. BEMELEGÍTŐ JÁTÉK: KÍGYÓ (5 perc)
Álljatok sorba, fogjátok meg egymás kezét. Most így együtt egy kígyót alkottok. Ez a vége lesz a kígyó feje. A másik vége a farka. Mikor azt kiabálom, hogy: „Fej!”, annak a játszónak a vezetésével, aki a fej felöli oldalon áll, kezdjétek el üldözni a farkat! Az a cél, hogy elkapjátok. Nagyon fontos, hogy a kígyó ne szakadjon szét!
A játékot meg is lehet fordítani, hogy a vége üldözi az elejét. Sok ember esetén ajánlott több kígyót alkotni.
Változat: (Sárkány farka) Kellék: zsebkendő. A játékosok sorba állnak és megfogják az előttük álló derekát. Az utolsó gyerek farzsebébe beletűzünk egy zsebkendőt, ez a sárkány farka. A sor elején álló, a sárkány feje, megpróbálja megfogni a zsebkendőt. A sárkány sehol nem szakadhat szét. Ha nagy a létszám, két sárkány próbálja elkapni egymás farkát. - Cserélgessük a játékosokat.
II. SZEREP A FALON (5 perc):
A csomagoló papíron látható emberalak egy rendőr. Milyen jellemző tulajdonságokkal ruháznánk fel ezt a rendőr figurát? Mondjatok külső, belső tulajdonságokat egyaránt!
Kellékek: post-it, írószer, szerep a falon alak, gyurmaragasztó
III. TANÁRI NARRÁCIÓ (2 perc):
Mai játékunk főhőse Krampek Nándor, 35 éves rendőr. Születése óta Kunszentmártonban él családjával.
Felesége a helyi könyvtárban dolgozik. Nándor megbecsült tagja a városnak, gyerekkora óta rendőr szeretett volna lenni, munkáját lelkiismeretesen végzi. Idős szülei is a városban élnek, és nagyon büszkék fiukra.
Megjegyzés: Fontos kihangsúlyozni Nándor pozitív tulajdonságait, hogy azokat majd szembeállíthassuk a „Szerep a falon” során megjelenő sztereotípiákkal!
IV. ÁLLÓKÉP, KÉPALÁÍRÁS - KISCSOPORTOS MUNKA (15 perc)
A játszók olyan eseményeket jelenítenek meg állóképszerűen, amely során Nándor használja az alábbi tárgyakat. Majd megszólaltatják az adott tárgyat, hogy mit mond ő Nándorról. Közösen elemezzük a látott képeket, majd magyarázatot fűzünk hozzá.
Öt csoportot fogunk alkotni. Mindenki kap egy számot. (1, 2, 3, 4, 5) Keresd az azonos számú társaidat, ha megtaláltátok egymást, minden csoport kap egy-egy tárgyat, ami Nándoré. Gondoljátok végig, hogy a tárgyak segítségével, mi mindent tudunk még meg Nándorról. Ha készen vagytok, készítsetek egy állóképet, amiben benne van a tárgy és Nándor is. Ha a tárgy beszélni tudna, mit mondana Nándorról?
Kellékek: söralátét, meghívó díjátadásra, családi fotó, rendőrfoci kupa, kisautó
V. SZEREP A FALON (8 perc)
A tárgyak segítségével jobban megismertük a főhősünket. A csomagolópapír figura feje fölé fölírjuk: Nándor. A megismert karaktert kiegészítjük az új információkkal és levesszük a rá nem jellemző tulajdonságokat
Kellékek: post-it, írószer, „szerep a falon” alak
Nézzetek ide a táblára! Ez a rendőr itt Nándor, ide is írom a nevét. Olvassátok végig a korábbi gyűjtést és gondoljátok végig, ezek közül mi jellemző Nándorra és mi nem. Ami nem jellemző, azt vegyük le. Illetve írjunk új dolgokat, amiket a tárgyak segítségével tudtunk meg róla.
Megjegyzés: Érdemes különböző színű post-iteket használni a sztereotípiák és Nándor valódi tulajdonságainak megkülönböztetésére.
A próbajátékon résztvevők a negatív sztereotípiák miatt a tárgyakhoz is negatív tulajdonságokat társítottak, elvont elképzelések születtek. Pl.: rémálma, van, hogy megfenyegetik a családját, csak ő nem iszik, amikor mindenki más. Tulajdonságok: alkoholista, korrupt, a vezetőség kedvence, már előre megvolt, hogy ő kapja a díjat, nem is igazi kitüntetés. Amikor ténylegesen Nándor került a képbe, már nem tudott kikerülni a korrupt rendőri szerepből, csak kicsit lehetett árnyalni.
VI. MÍMES JÁTÉK ACTIVITY MÓDRA (15 perc)
A már meglévő csoportok húznak egy-egy szituációt, ami Nándor munkájával kapcsolatos. Azt kell eljátszaniuk úgy, hogy a többi csoport kitalálja. Amelyik csoport legelőször mondja a jó választ, kap egy csillagot, amit felragaszthat Nándorra. Evvel jelezzük, hogy halad felfelé a ranglétrán.
1+1 perc/ csoport
Forduljanak vissza a csoportok egymáshoz. Minden csoport húz egy kártyát, amin egy rendőri eljárás olvasható. A feladatotok ezt úgy bemutatatni, hogy a többiek kitalálják. Aki először helyeset mond, feltehet egy csillagot Nándorra.
Szituációk cédulákon:
Részeg fiatalok kukákat borogatnak – Nándor civilben van, de szolgálatba helyezi magát.
Nándor forgalmat irányít a Micimackó Óvoda előtt.
Nándor megbírságolja a tilosban parkolót.
Nándor tüntetést biztosít a fővárosban.
Nándor a szakmai napon bemutatja a hivatását általános iskolás gyermeke osztályában.
Megjegyzés: A próbajáték során kiderült számunkra, hogy mivel a szituációk mind rendőri feladatok, nem
teszik egyedivé és szerethetővé Nándort. Az emberségét érdemesebb hangsúlyozni, fontos, hogy az egyéni
értékei kerüljenek előtérbe. Ez után a feladat után a próbajáték során ismét visszatértünk a „szerep a falon”
gyakorlathoz, hogy hátha sikerül átfordítani a Nándorról kialakult képet.
VII. ÚJSÁGHÍR (2 perc)
A minap a következő újságcikk jelent meg a helyi sajtóban.
Újságcikk szövege:
Megbüntették Ilonka nénit
Ezen a héten, szerdán délelőtt a Városház téren megbüntették a helyi rendőrök a mindenki által ismert Ilonka nénit (82). Ilonka néni lapunknak elmondta, hogy lakásában szembeteg lányával ketten élnek. „Nagyon megijedtem, mikor a két hatalmas rendőr úr hozzám lépett. Én egész életemben dolgoztam, most, hogy nyugdíjas vagyok, virágot termesztek, hogy legalább kicsi pénzem legyen gyógyszerre. Minden hétvégén árulok a piacon, engedélyem is van, de szerdára nem érvényes, mert akkor nincs piac.” Az idős Ilonka néni az incidens megtörténte után három nappal, az interjú készítésekor még mindig sírt. Láthatóan nagyon megviselte a történet. Megsegítésére az interneten kampány indult. Azonban az idős néni nem kér segítséget. A rendőrség megkeresésünkre lapzártáig nem reagált.
Megjegyzés: A játszók elmondása szerint itt kezdett érdekessé válni a történet. Volt, aki eddig a pontig egyáltalán nem ment Nándorral.
VIII. VÉLETLENÜL MEGHALLOTT BESZÉLGETÉS - Vélemények Nándorról (5 perc)
Mikor felveszem ezt a rendőrsapkát, én leszek Nándor, aki éppen munkába megy reggel. Ahogy elhaladok előttetek, mint a járókelők előtt, kérem, hogy olvassátok fel a papírotokon szereplő szöveget.
A játszók körben ülnek, és húznak egy-egy szöveget. Nándor körbesétál, miközben ők a kisvárosban élők szerepébe lépve kommentálják az eseményt:
Mondatok:
Felesége: A könyvtárban összesúgnak az emberek a hátam mögött!
A fia: Tegnap a suliban egy lány azt mondta, égő, hogy ilyen apám van.
A járőr társa: Az intézkedés jogszerű és szakszerű volt.
Egy régi haver: Haver! Szerintem túltoltad!
A főnöke: A kolléga a hatályos jogszabályok szerint járt el. Ha elszaporodnának a köztereken az illegális árusok, bizonyára arról is cikkezne a sajtó.
Az anyja: Fiam! A törvény mindenkire vonatkozik, és nem te hoztad őket.
Szemtanú: Én csak azt láttam, hogy két rendőr odalép a nénihez, valamit beszéltek, aztán a rendőr elvette a virágokat, a néni meg a szemét törölgette. Azt, hogy mit beszéltek nem hallottam, de kiabálás vagy ilyesmi nem volt.
A főtéri kisbolt eladója: Hol voltak akkor a rendőrök, mikor a szomszéd trafikot fényes nappal kirabolták?
Julika néni: Soha nem volt dolgom a törvénnyel. 82 év alatt soha nem büntettek meg. Nem loptam, nem csaltam, nem ártottam én senkinek.
Egy ismeretlen: A Repülős Gizit is 90, mégis lecsukták! Őt miért nem sajnálja senki?!
Névtelen levél/telefon: Tedd azt a virágot anyád sírjára! Biztos forog a sírjában, hogy ilyen görény fia van.
Lelkész: Zörgessetek, és megnyittatik. Kérjetek és megadatik néktek!
IX. TANÁRI NARRÁCIÓ (1 perc)
Az innen-onnan kapott információk nagyon felzaklatták Nándort. A következő éjszaka szinte semmit nem aludt, nyugtalanul forgolódott, folyamatosan cikáztak fejében a gondolatok a történtek miatt. Mindent jól csinált-e? Ha hibázott, miben hibázott?
X. GONDOLATKÖVETÉS/BELSŐ HANGOK - Nándor zaklatott éjszakája (4 perc)
Álljatok fel, és lassan kezdjetek el járkálni a térben. Szerintetek, hogyan érezheti magát Nándor? Mire gondolhat? Mondjátok ki először halkan suttogva, aztán egyre hangosabban és hangosabban egészen a kiabálásig fokozva. Egyszerre többen is megszólalhattok.
A játék az ébresztőóra csörgésére ér véget.
Kellékek: hangfal, ébresztőhang
Megjegyzés: Érdemes a lehető leghangosabbá fokoztatni a gondolatokat, és kellő hangerejű ébresztőórával lezárni a gyakorlatot. Célszerű, ha mindenki ugyanazt a mondatot kántálja és azt hangosítja fokozatosan.
Nándor felkelt az óracsörgésre és az asztalon lévő borítékra pillantott, melyben a díjátadó meghívója volt. Átfutotta a szöveget:
Tisztelt Krampek Nándor Közrendőr!
Örömmel értesítem, hogy városunk lakói a Közösségért Díj nyílt szavazásán önt tartották a legérdemesebbnek.
Polgártársaim és a magam nevében is köszönöm áldozatos munkáját!
A díj és a vele járó pénzjutalom átadására 2016. augusztus 20-án, államalapítási ünnepségünk keretében kerül sor, az esemény végén, terveink szerint 15 órakor. Kérjük, hogy legkésőbb 14.30-kor, díszegyenruhában jelenjen meg a főtéren felállított színpadnál.
Üdvözlettel:
Szabó Ágota,
polgármester
XI. GYŰLÉS - egész csoportos majd kiscsoportos egyeztetés (15 perc)
A csoporttagok összegyűlnek (szerepben), hogy új információkat szerezzenek, megtervezzék teendőiket, közös döntéseket hozzanak, a felmerülő problémák megoldására stratégiákat javasoljanak stb. A gyűlést vezetheti a tanár, egy bizottság vagy más személyek, de a gyűlés megtörténhet a tanár részvétele nélkül is.
A díjátadó ma délután 3- kor kezdődik. Milyen lehetőségei vannak most Nándornak? Ti mit tennétek a helyében? Próbáljunk meg minden eshetőséget összegyűjteni. Vitassátok meg a lehetőségeket és az azonos véleményen lévők, alkossanak egy-egy csoportot! A csoport szószólója ismertesse a csoportja álláspontját!
Kellékek: post-it, írószerek, csomagolópapír
A csoportok egy-egy képviselője megosztja a többiekkel az érveket, gondolatok. A játszóknak felajánljuk a lehetőséget, hogy csoportot, véleményt váltsanak.
Megjegyzés: Érdekes lehetne még egy gyakorlat itt, amiben nagycsoportos improvizációként megjelenítjük a díjátadót, ahol felolvassák Nándor nevét, aki nincs ott. Hogyan reagál erre a közösség. Ugyanebben az időben mit csinál Nándor a tükör előtt.
XII. TABLÓ (10 perc)
A kialakult csoportoknak - döntésükhöz mérten - egy-egy képet kell készíteniük a két héttel későbbi helyzetről. Mit csinál Nándor? (Nándor az események után)
Két hét telt el a díjátadó óta. Minden csoport a döntése alapján készítsen egy-egy állóképet, mit csinálhat most Nándor.