CSOPORT: felnőttek, legalább 20 évesek, legalább 10 fő, max. 30 főig. (nem szükséges drámás jártasság)
IDŐTARTAM: 60 perc
KONTEXTUS: Egy magyar utazási iroda a FB-on egy játékot hirdet, aminek a végén egy 11 napos, buszos olaszországi körutazást sorsolnak ki. Az utazás felénél meghibásodik a busz, a javítás napokba telik. Az utazási iroda felajánl különböző lehetőségeket a helyzet orvoslására, de sajnos egyik sem tökéletes.
FÓKUSZ: Hogyan juthat megegyezésre egy közösség, amikor a tagok egyéni motivációi nagyon eltérőek?
TANULÁSI TERÜLET: egyéni érdekekért való kiállás, csapatszellem, elfogadás
KELLÉKEK: Olaszország térkép, megjelölve a helyeket, az utazás programja kinyomtatva, szerepkártyák, kalap, óra (mellékletek letölthetők itt)
Tanári narráció
Egy magyar utazási iroda, a Travelix Bt, akik eddig elsősorban belföldi utakat szerveztek, bővíteni kívánja a szolgáltatásait, és Európa más országaiba is szerveznek utakat. Reklám céllal a FB-on egy játékot indítanak, melynek résztvevői között a játék végén egy 11 napos olaszországi all-inclusive buszos utazást sorsolnak ki x (létszámtól függ, hogy hány) fő részére.
Az utazás nagyon gazdag programot kínál, vannak benne fakultatív kirándulások, városnézések is, de a programok javarészt benne foglaltatnak az utazási költségekben, amit az iroda áll, azaz a nyertesek részére ingyenes. A leendő nyertesek vállalják, hogy az utazás végén egy rövid élménybeszámolót írnak, amit az iroda referenciaként használhat a reklámjaihoz.
A játékon 678 fő vett részt, közülük sorsolták ki azt a x szerencsés résztvevőt, akik ingyenesen utazhatnak.
(közben olasz zene szól, a tanár kirakja a falra az útitervet néhány fényképpel)
Sorsolás - szerepfelvétel
Mindenki húz egy szerepkártyát, egyben kisorsoljuk a nyerteseket. A résztvevők felolvassák a kártyán szereplő nevet (csak a nevet!) és mutatnak egy gesztust, ami azt fejezi ki, hogy mit éreztek, amikor megtudták, hogy a nyertesek között vannak.
Egész csoportos játék
A játszók körben állnak és mindenki elmondja, hogy mi az a tárgy, amit mindenképpen magával vinne egy ilyen útra, esetleg meg is indokolja, hogy miért. Ez a játék segítene a játszóknak közelebb kerülni a kapott szerephez.
Tanári narráció és szerepbelépés
Elindul az utazás, az idegenvezető üdvözli az utasokat (tanári szerepbelépés).
A tanát felveszi a kalapot, ezzel jelzi, amikor szerepben van.
„Szeretettel üdvözlöm Önöket a Travelix Uztazási iroda nevében. Engem Kovács Valériának hívnak, én leszek az Önök idegenvezetője az út során.
Nagyon izgalmas és tartalmas út elé nézünk, 11 napot fogunk együtt tölteni, ez idő alatt igyekszünk a lehető legtöbb látnivalót megmutatni Önöknek – bizonyára már Önök is áttanulmányozták az utazási tervet, remélem, hogy mindenki talált benne a számára érdekes és izgalmas programot.
Mint ahogyan a korábbi tájékoztatóban is jeleztük, ezzel a légkondicionált, jól felszerelt busszal utazunk, a menetrend általában, hogy reggelenként indulunk új úticélunk felé, napközben különböző programok lesznek (városnézés, strand, szabadprogram, stb.), az éjszakákat nívós szállodákban/panziókban töltjük.
Mivel elég sűrű a program, ezért mindenkit kérek, hogy a megbeszélt időpontokat szíveskedjen pontosan betartani, hogy lehetőség szerint ne csússzunk az idővel.
Bármiféle kérdéssel forduljanak hozzám bizalommal, igyekszem mindenkinek segíteni. Van esetleg bármi kérdés most?
Mindenkinek kellemes utazást, szép élményeket és tartalmas kikapcsolódást kívánok!”
Egész csoportos/kiscsoportos jelenet
Az első nap nagyrészt utazással telik. Mivel az utastársak most találkoznak először, természetes, hogy elkezdődik egyfajta ismerkedés, beszélgetés
Kiscsoportos játék - ismerkedés
Alkossanak 4-5 fős csoportokat, és mutatkozzanak be egymásnak. Röviden mondják el, hogy miért jelentkeztek az utazásra, mit várnak az utazástól.
Lehetőség az ismerkedéshez: a székeket busz-szerűen rendezzük be. A foglalkozásvezető felolvassa a névsort, a játszók pedig néhány percet kapnak a közelükben ülők megismerésére.
Tanári narráció
A harmadik napon vagyunk, eddig zavartalanul telik az utazás, már különböző kapcsolatok alakulnak szimpátia, érdeklődés alapján.
Kiscsoportos jelenet - élmények
Kiscsoportokban mutassanak be egy-egy élményt, hogyan telik az utazás, milyen élmények, impulzusok érik őket, hogy érzik magukat.
A megjelenítés formája lehet mímes játék, jelenet, állókép gondolatkövetéssel(esetleg csoportonként más)
(10 fő felett 2 csoportban, kb. 5 fő/csoport)
Tanári narráció
A negyedik napon Sorrentot és Caprit nézték meg, meglehetősen sűrű volt a program. A társaság fáradt, de lelkes az átélt élményektől.
Fotósorozat
Sok fotó készül az út során, mindeki szeretné megörökíteni és hazavinni az átélt élményeket.
Kiscsoportokban készítsenek egy-egy állóképet, amit diavetítés szerűen megnézünk egymás után.
Tanári szerepbelépés
Este az idegenvezető egy bejelentést tesz.
„Kedves utasaink! Sajnos egy rossz hírt kell közölnöm Önökkel. Talán Önök is észrevették már a mai nap folyamán, hogy volt egy kis probléma a busszal. A sofőreink igyekeztek elhárítani a hibát, de egyelőre úgy tűnik, hogy valami komolyabb probléma van. Ma estére sikerült találni egy szakszervízt, akik vállalták, hogy átvizsgálják a buszt és megpróbálják megoldani a dolgot.
Sajnos valószínűleg holnap reggel nem tudunk a terv szerint elindulni, de már felvettem a kapcsolatot a budapesti irodával, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást.
Holnap a reggeli után 9 órakor tudok pontosabb információt adni, várom Önöket a hallban. Köszönöm a figyelmet.”
Egészcsoportos játék
A csoporttagok kezdjenek el sétálni a térben, normál tempóban.
Mondják ki hangosan, mit gondolnak a hírrel kapcsolatban. Hogyan érintette őket az idegenvezető bejelentése?
Figyeljenek egymásra, hogy egyszerre csak egyikük beszéljen.
Ha nincs több gondolat, gyorsítsuk a séta tempóját, majd lassítsuk le egészen. Álljanak meg, egy pillanatra csukják be a szemüket, majd nyújtózzanak egyet, mintha most keltek volna fel.
Tanári narráció
Reggeli után az idegenvezető a szálloda halljában várja a társaságot.
Tanári szerepbelépés
„Kedves Utasaink! Sajnos az éjszaka folyamán nem sikerült megjavítani a buszt. Most már biztos, hogy alkatrészre is szükség lesz a javításhoz, de az nincs az itteni szervízben, így meg kellett rendelni a gyártól, de az csak napok múlva érkezik meg.
Beszéltem a budapesti irodával, ők tudnak biztosítani egy cserebuszt, de az 2-3 nap mire ideér.
Most azonnal csak egy mikrobusz áll a rendelkezésünkre, ami csak x (létszámtól függően kb. a játszók 2/3-át) személyt tud elvinni a következő szálláshelyünkre.
Szóval a következő lehetőségek között kellene választani:
- Megvárjuk a cserebuszt, és 3 napos csúszással, de végigcsináljuk a programot. Ez plusz költségeket jelent, de az iroda átvállalja a 3 napi plusz szállásköltséget, az étkezést és az egyéb költségeket Önöknek kell fizetniük. Ezen kívül 3 nappal később érünk haza.
- Megvárjuk a cserebuszt, egy rövidebb programot tudunk végigcsinálni. Így valószínűleg kimarad Taormina, Syracusa és az Etna.
- A mikrobusszal x-en elmennek és végigcsinálják a teljes programot. A többiek bevárják itt a cserebuszt, rövidebb programot látnak. Palermoban találkozunk velük, együtt megyünk haza.
Délig választ kell adnom az irodának, kérem, hogy addig hozzanak döntést. Köszönöm.”
Gyűlés kiscsoportokban
Csoportokban dolgoznak, egy csoportban max. 5 fő legyen. A csoportok esetleg úgy is kialakulhatnának, hogy ki melyik lehetőséget tudja egyénileg támogatni, így 3 csoport alakul.
Hozzanak először egy döntést kiscsoportban, majd válasszanak egy szószólót, aki a csoportot képviseli, Készítsék fel érvekkel.
Fórumszínház
A csoportok képviselői üljenek össze egy kisebb körben, a többiek nézik őket.
Meg kell hozniuk a döntést.
A fórumszínház szabályai érvényesülnek, ha valamelyik szereplő nem a saját csoportjának döntését képviseli, tapsra kicserélhető a csoport egy másik tagjával, vagy instruálható.
MEGJEGYZÉS: a visszajelzések alapján kérdéses a vita választott formája. Többen jelezték, hogy nem érezték, hogy valóban részt vennének a vitában a delegáció útján. Javaslatként elhangzott, hogy a csoportok vitázzanak inkább. Ezt kipróbálásra érdemesnek tartom, azonban fontos figyelembe venni, hogy a moderálás ebben a helyzetben lényegesen több feladatot ad a tanárnak.
Szorító körülmény
Az idő előrehaladtát egy csörgőórával jelezzük, kb. 10 perc van a vitára, ha az óra megszólal, vége a vitának, függetlenül attól, hogy született-e mindenki számára egyértelműen elfogadható döntés.
ALTERNATÍV MEGOLDÁS: A csoport tagjai a 10 perces vita után már egyénenként szavaznak a végső döntésről, így egyértelművé válik a döntés, amire később reflektálhatnak.
Tanári narráció
A csoport végül meghozta a döntést. Nem mindenki volt ezzel teljesen elégedett, de végül megegyeztek. Az utazás hátralévő része már zökkenőmentesen zajlott.
Az utazás után egy héttel a iroda visszajelzést kér az utasoktól, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ezt referenciaként használják – ez egyébként feltétele volt az utazáson való részvételnek, és rögzítették az utazási szerződésben indulás előtt.
Egész csoportos/Kiscsoportos véleményírás
5 fős csoportokban írjanak visszajelzést, hogyan érezték magukat az utazáson, ajánlanák-e az irodát másnak, mi tetszett, mi nem tetszett.
Olvassák fel a csoportok, amit írtak.
10 főnél kevesebb résztvevőnél egyéni véleményeket írjanak és olvassák is fel.
Egész csoportos játék
A játszók álljanak körbe, mindenki sorban mutasson egy gesztust, ami azt fejezi ki, hogy hogyan érzi magát, ha erre az utazásra gondol.
A játék levezetésének tapasztalatai és a visszajelzések
A drámaórát 26 fő játszotta, többségében 23 és 45 év közötti felnőttek, akiknek vagy drámapedagógusi végzettsége van, vagy valamilyen módon már részt vettek korábban drámajátékban.
Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a csapat igen könnyen bevonható volt a játékba és végig együttműködőek voltak. Belefértünk az előre tervezett időbe, mindent el tudtunk játszani.
Játékvezetőként a döntéshozatali részt (fórumszínház) éreztem a leggyengébbnek, ez már az óra levezetése előtt is kérdés volt számomra, hogy hogyan lehetne ezt gördülékenyebbé, hatékonyabbá és legfőképpen a résztvevők számára játszhatóbbá tenni.
Ez valóban nem volt zökkenőmentes, a későbbi visszajelzések szerint ennek több oka is volt.
A résztvevők egy része úgy érezte, hogy a szerepkártyák túlságosan megkötik a személyiségüket, bár senki nem jelezte menet közben, hogy vállalhatatlan lenne a szerep, amit kapott (ezt külön megkérdeztem), de nem érezték elég személyesnek, nem tudtak minden esetben azonosulni a kapott szereppel.
Erre javasolták, hogy a későbbiekben érdemes lenne a kontextusépítést bővíteni, ahol a játszók valamilyen módon közelebb kerülhetnek ahhoz a figurához, akit kaptak.
Erre egy lehetőség, hogy mielőtt elindul az utazás, szerepből mindenki mondja el, hogy mi az a tárgy, amit mindenképpen magával vinne egy ilyen útra. - ezt a későbbiekben be is építeném az órába.
A kontextusépítés ismerkedő szakaszával kapcsolatban elhangzott az a visszajelzés is, hogy a kiscsoportos bemutatkozás túlságos szűk körű, nem ismerik a többi ember karakterét.
ALTERNATÍVA: egész csoportos improvizáció: Az iroda összehívja a nyerteseket egy nyitóestre, még az utazás előtt. 5 perces időkorláttal, szabad, improvizatív ismerkedés zajlik. Ezt egy kicsit erőltetettnek érzem, mert egy valódi utazáson sem ismerkedik meg az ember feltétlenül mindenkivel.
Egy másik lehetőség: az ismerkedéshez a székeket busz-szerűen rendezzük be. A foglalkozásvezető felolvassa a névsort, a játszók pedig néhány percet kapnak a közelükben ülők megismerésére. Ez talán életszerűbb szituáció, a javított verzióban ezt építettem be az órába.
A kontextusként szolgáló témát a játszók könnyednek, jól játszhatónak találták. Kifezetten ajánlanám olyan csoportoknak, akik a közösség épülésének még egy korai szakaszában vannak.
KÉRDÉS: A döntéshozatalt feltétlenül le kell-e zárni, meg kell-e határozni, hogy milyen döntés született – a kipróbálás során a játszók egy része ezt hiányolta. Ugyanakkor olyan visszajelzés is érkezett, hogy a vita a lényegi elem a játékban, nem maga a döntés. Ebben az esetben viszont alap nélkülivé válhat a reflektív szakasz, hiszen mindenki egyénileg döntheti el a végkifejletet, holott csoportos reflexiót várunk.
ALTERNATÍV MEGOLDÁSOK:
A csoport tagjai a 10 perces vita után már egyénenként szavaznak a végső döntésről, így egyértelművé válik a döntés, amire később reflektálhatnak.
Fórum színház: A visszajelzések alapján kérdéses a vita választott formája. Többen jelezték, nem érezték, hogy valóban részt vennének a vitában a delegáció útján. Javaslatként elhangzott, hogy a csoportok vitázzanak inkább. Ezt kipróbálásra érdemesnek tartom, azonban fontos figyelembe venni, hogy a moderálás ebben a helyzetben lényegesen több feladatot ad a tanárnak.