FORMA: csoportra épülő mesejáték, vándormese
CSOPORT: 10 + (3-4. osztályosok)
CÉL: Csoportos együttműködés fejlesztése és általános készségfejlesztés (pl. (mozgás)koncentráció, kreativitás, bizalomfejlesztés)
KONTEXTUS: Boldizsár Ildikó A színes árnyékok című legendamese
TÉMA: elveszett dolog visszaszerzése közösségben
KERET/TÁVOLSÁG: a mesebeli falu lakóinak szerepével kínáljuk a résztvevőket
FÓKUSZ: Hogyan tud a közösség egy mindenki számára fontos célért küzdeni? (Hogyan éli meg egy közösség azt, ha egy, a számukra eddig alapvető dolgot veszítenek el?)
IDŐTARTAM: 110 perc
RÁHANGOLÁS (30 perc)
1. Gombolyagdobálós névkör (10 perc)
A csoport tagjai körben állnak. Az első megfogja egy pamutgombolyag kezdő szálát, megmondja a nevét, és a gombolyagot átdobja az egyik társának. Ő is megmondja a nevét és tovább dobja a gombolyagot, és így megy tovább, amíg ilyen módon, mindenki részese lesz a hálónak. A hálót aztán le kell fejteni olyan módon, hogy fordított sorrendben dobja vissza mindenki a gombolyagot annak a társának, akitől eredetileg kapta. A visszadobásnál mindig meg kell nevezni a fogadót.
Kellékek: gombolyag (spárga)
MEGJEGYZÉS: A játék izgalmasabbá tehető egymást ismerő, nagyobb csoport esetén, ha a gombolyag dobásakor arról mondunk jó tulajdonságot, akinek dobjuk. Egyértelműbbé tehető a kisebb korosztály számára ez kötött mondakezdéssel: „Azt szeretem benned, hogy…”.
2. Medálok választása (nyaklánc a gombolyagból lesz) (3 perc)
- sárga – sötétben látó
- bronz – kódfejtő
- ezüst – mérnök
- zöld – vízen járó
- arany – sötétben látó
- lila – nevettető
- szürke – mérnök
- viola – vízen járó
- téglabarna – mérnök
- kék – vízen járó
- piros – kódfejtő
- borszínű – nevettető
- rikító – sötétben látó
- másszínű – nevettető
- vérszínű – kódfejtő
hullámok szimbóluma - vízen járó: kék, zöld, viola
napkorongos szem szimbóluma - sötétben látó: sárga, arany, rikító
J szimbóluma- nevettető: más-színű, bor-színű, lila
A=1, B=2, C=3 szimbólum - kódfejtő: bronz, piros, vérszínű
fogaskerekek szimbóluma - mérnök: ezüst, szürke, téglabarna
Kellékek: medálok, olló
3. Festőpaletta (5 perc)
A játékosok körben ülnek, a korábban kiosztott medálok színneveit használjuk hívószóként a játékban. A játékvezető elkezdi mondani Kosztolányi Dezső Mostan színes tintákról álmodom című versét (Mellékletben). Ha a játékosok meghallják, saját szavukat, gyorsan új helyet kell keresniük a körben.
4. Tükörjáték (párokban) (1-1 perc, páronként 2 perc, möndösszesen 3 perc)
Zene: Studio Ghibli Music Collection (https://www.youtube.com/watch?v=Bi3VR_TWIoM)
Páralkotás színek szerint.
A párok tagjai egymással szemben állnak, olyan távolságban, hogy kinyújtott karjuk még nem érjen össze. A játszók egymás szemébe néznek – a szemkontaktust végig tartani kell. Egyikük az irányító, aki elmozdulhat, fintoroghat, gesztikulálhat. Társának feladata, a lehető legpontosabban az irányítóval együtt végezni az összes mozdulatot, mintha ő lenne a tükör. Először érdemes lassú kézmozdulatokkal indítani, és később eljutni az akár az egész testre kiterjedő mozdulatsorokig. Figyeljünk rá, hogy ahogyan a tükörben is, a jobb- és a baloldal felcserélődik.
5. Távolságtartás (1-1 perc, páronként 2 perc, mindösszesen 3 perc)
Zene: Studio Ghibli Music Collection (https://www.youtube.com/watch?v=Bi3VR_TWIoM)
/A párok egymással szemben állnak. Egyik kezdeményez, míg a másik feladata az, hogy a köztük lévő távolságot megtartsa. Például, ha a kezdeményező keze előre lendül, akkor a társáé hátra. Érdemes mozdulatokkal indulni, de később elindulhatunk a térben is!/
6. Árnyék-játék (1-1 perc, páronként 2 perc, elindulás és találkozás a térben 2 perc, mindösszesen 4 perc)
Zene: Studio Ghibli Music Collection (https://www.youtube.com/watch?v=Bi3VR_TWIoM)
/Párokban maradunk, visszarendeződünk. Aki a távolságtartós játékban vezetett, az most az árnyék lesz, és követi a „vezetőjét”. A vezető megfordul. Az árnyék a távolságot tartva követi a kezdeményező mozdulatait, mintha tényleg árnyék lenne. Érdemes mozdulatokkal indulni, majd elindulni a térben is! Ha már elindultatok, találkozzatok is a térben egymással!/
KONTEXTUSÉPÍTÉS (15 perc)
7. Mese narráció (2 perc)
FOGLALKOZÁSVEZETŐ1. : Volt egyszer, réges-régen egy falu, csupa különleges képességű ember élt. Voltak, akik láttak a sötétben; voltak, akik folyton megnevettették a falubelieket; voltak, kik képesek voltak különleges kódokat megfejteni; voltak, akik tudtak a vízen járni; és bizony mérnökök is akadtak, akik furcsa szerkezeteket alkottak. (a medálok megmutathatóak, így mindenki ráeszmélhet) Olyan régen volt ez, hogy akkor még – képzeljétek az időt is napórával mérték csupán, sőt az árnyékok is színesek voltak. Az embereknek nem kellett tükörbe tekinteniük, ha meg akarták nézni magukat, elég volt rápillantaniuk az utca kövére vagy a ház falára, és rögtön látták, hogy csálén áll a kalapjuk, leszakadt a kabátjuk alja, netán falevelet, madártollat sodort hajukba a szél. Az árnyékok engedelmesen követték az embereket, és nagyon büszkék voltak pompás külsejükre. Nem volt közöttük két egyforma, mint ahogy az emberek világában sem akadt ilyen. Ha az emberek megálltak, hogy elbeszélgessenek, az árnyékok is szóba elegyedtek egymással:
– Hallottátok, mi történt azzal a zöld kockás fickóval? - kérdezgették. Vagy:
– Nem tudjátok, mi lehet a piros sapkással? Olyan régen láttuk! És hol van az a sárga hasú a csíkos nadrágjával? Így volt ez hosszú időn keresztül.
8. Árnyékrajzolás zenére (10 perc)
Zene: Studio Ghibli Music Collection (https://www.youtube.com/watch?v=Bi3VR_TWIoM)
Ha ti lennétek a falu különleges képességű lakói, milyen színes árnyékotok lenne ma?
Kérünk Benneteket, válasszatok egy nektek tetsző árnyák-sablont és színezzétek ki olyanra, amilyennek ma látnátok színes árnyékotokat!
Kellék: árnyéksablonok, filcek (lehet kész alakokat, de lehet sablonokból szabadon megalkotni és pl. miltonkapoccsal is sajátot építeni)
MEGJEGYZÉS: Mi egyik oldalon fekete, a másik oldalon natúr színű kartonból vágtunk ki különböző alakokat, sziluetteket.
9. Állóképkészítés (2 perc)
Készítsetek közös képet az árnyékotokkal! Egy fotót, ami egy kellemes élményt ábrázol! Akár alkothattok csoportképet is.
10. Árnyékok felkerülnek a falra (1 perc)
A falubeliek az elkészült képekből egy albumot készítettek, amelyet a központi Szivárvány - köz hirdetőtábláján helyeztek el.
Tegyük fel a falra, az albumunkba az árnyékainkat!
Kellékek: gyurmaragasztó
PROBLÉMA BEHOZÁSA (2 perc)
11. Mese narráció
Így volt ez hosszú időn keresztül, s talán örökre így is maradhatott volna, ha egy napon az egyik árnyék azt nem gondolja magában:
„Miért kell nekem folyton az ember nyomában járni? Miért nem mehetek oda, ahová én akarok? Unom már, hogy mindig őt kell követnem, az ő ritmusára kell lépnem, az ő mozdulatára kell emelnem a karom. Akkor kell ébrednem, amikor ő kikel az ágyból, s csak akkor aludhatok el, ha ő már álomra hajtotta a fejét. Elég volt ebből!”
Az árnyék még aznap elmondta bánatát a többieknek. Az árnyékok sugdolózni kezdtek egymás között:
– Igaza van! – mondogatták. Nem akarjuk többé követni az embereket!
Így hát azon kezdték törni árnyékfejüket, hogyan szabadulhatnának meg gazdáiktól. Aztán eljött az éjszaka. Az árnyékok búcsú nélkül hagyták ott az embereket. Az éjszaka után eljött a reggel is. Fölkelni készült a Nap, megrezzent a levegő, ébredeztek a fák és a vizek. A falu lassan megtelt fénnyel, s a fény ébresztgetni kezdte a színeket is.
MÉLYÍTÉS (10 perc)
12. Kiscsoportos jelenetek (10 perc)
Az árnyékok tehát eltűntek az emberek életéből nyomtalanul, így a hétköznapok is egyre gyötrelmesebbé váltak. Kérünk benneteket, hogy csoportokban mutassátok meg, milyen nehézséget jelenthet a falubeliek életében az árnyékvesztés. Nézzük meg, mit jelent az egyes különleges képességgel rendelkező csoportoknak az, hogy nincs többé árnyékuk:
5 db 6 fős csoport – vízen járók, sötétben látók, nevettetők, kódfejtők, mérnökök.
(Pl. szituációk – ezeket nem adjuk meg, bízunk a csoport kreativitásában)
- Nyári délután, tikkasztó hőség
- Magányos, árnyéknélküli emberek
- Idő elvesztése
- Nincs tükröm
- Természeti katasztrófák, folyók és patakok kiszáradása)
VÁNDORÚT (40 perc)
13. Mese narráció (1 perc)
Az emberek rádöbbentek arra, hogy árnyékok nélkül nehéz az élet, így másnap, ébredés után rögvest a keresésükre indultak. De nem tudták, hogy melyik irányba is mehettek, így felkeresték a Térképkészítő Manót. A Térképkészítő Manó a falutól nem messze lakott, a hasadékon túl, hogy eljussanak hozzá, szükségük volt járműre, így a Mérnökök segítségével megalkották saját járműveiket.
14. Szerkezetek (5 perc)
Különleges képesség, amelyet használunk: mérnökök.
A járművek megalkotásában a mérnökök fognak segíteni nekünk, kérünk Benneteket, hogy gyorsan keressetek egy mérnököt.
6 db 5 fős csoport
/Kis létszámú csoportokban dolgozunk. Minden csapat feladata, hogy egy különleges szerkezetet, járművet hozzon létre a játszók testéből. Pl. toronydaru, híd, repülőgép. De minden szerkezetnél 5 db lábnak és 8 db kéznek érintenie kell a padlót./
15. Térkép megszerzése (2 perc)
Manótól megkapják a térképet, útbaigazítja őket, mivel az árnyékokat a folyó felé látta menni. Térképkészítő manó odaadja megőrzésre a térképet egy nagyon megbízható falubelinek.
Kellék: Térkép, Manó
16. Átkelés a folyó (5 perc)
Tanár szerepben (báb - ÉrdekSün):
Találkozás a kárörvendő (rendkívül nevetségesnek találja a falubelieket így, színes árnyékok nélkül – ha látnák magukat, ők is nevetnének – ja, de pont erre nincs most mód – ha-ha-ha) ÉrdekSünnel, aki bár valóban látta az árnyékokat, a folyó túlpartján, de azt, hogy pontosan merre mentek, csak akkor mondja meg, ha átviszik a folyón őt is.
A Sün segítséget kér, mert nem tud átjutni a folyón, ha átjuttatják, elmondja, hogy merre látta az árnyékokat menni (a hegy felé).
Különleges képesség, amelyet használunk: vízen járók.
/A játékvezető kijelöli a folyó két partját. A játékosok összesen 10 kőlapot (papírt) kapnak, amikre lépve átjuthatnak a folyón. Ám a folyóban laknak krokodilok (játékvezetők). A krokodilok pedig próbálják megakadályozni az átjutást, akkor rabolhatják el a köveket, ha az adott kőlaphoz nem ér senki hozzá. A vízen járók segíthetik az átjutást./
ÉrdekSün, bár rendkívül kárörvendő, de a szavát megtartja és átjutva a folyón elmondja a falubelieknek, hogy az árnyékok a jéghegyek felé vették az irányt.
(Igény szerint a sün velük tarthat a további úton.)
Kellék: papírlapok, ÉrdekSün báb
MEGJEGYZÉS: Az ÉrdekSün nevét kimondani a tanári szerepbelépéskor kérdésesnek találjuk.
17. Jéghegy (5 perc)
Narráció: A falubéliek miután átjutottak a folyón felértek a Jéghegyre, ahol a hidegtől és az szomorúságtól mindenki lefagyott és szoborrá merevedett. Kivéve a nevettetőket.
Különleges képesség, amelyet használunk: nevettetők.
/Szoborébresztés játék: A Nevettetők némajátékkal felélesztik a szobrokat. Anélkül, hogy hozzájuk érnének, meg kell nevettetni őket, hogy folytathassák az útjukat. Csikizni nem ér!/
18. Tisztás (10 perc)
Narráció: A falubéliek a Jéghegyről lejutottak és hála a nevettetőknek megszabadultak a fagytól és a szomorúságtól, egy napfényes tisztásra érkeztek, ahol felmelegítették átfagyott csontjaikat. Jól megrázták magukat…
Melegedés közben a titokzatos nyomokra bukkantak, melyek megfejtésére a kódfejtők segítségét kérték.
19. Kódfejtés
Különleges képesség, amelyet használunk: kódfejtők.
/Kódfejtő játék: Titkos kód átadása láncban. A játékosok 6 oszlopot alkotnak, az oszlopok végén a kódfejtők helyezkednek el. Az első ember olvashatja, az utolsó pedig leírja az üzenetet, a többiek csak suttogva adhatják tovább, sajnos a hangszalagok nem olvadtak fel egészen a jéghegyi kaland után.
Üzenet: bokor (2_15_11_15_18), fa (6_1), moha (13_15_8_1), avar (1_22_1_18), lomb (12_15_13_2) + rengeteg, liget, berek, pagony.
20. Erdő (7 perc)
Narráció: A falubéliek az erdő mélye felé vették az irányt, de az erdőt nem tudták beragyogni a színek és a napsugarak. A sötét mindenkit megvakított, kivéve a sötétben látókat. A falubéliek ezért gyorsan a sötétben látók köré gyűltek, és megragadták egymás kezét. A sötétben látókat a világító, ám néma manó segíti, aki látta merre mentek az árnyékok.
Különleges képesség, amelyet használunk: sötétben látók.
6 db 5 fős csoportban/oszlopban
/Vakvezetős játék: Megfogjuk egymás kezét és megyünk a sor elején álló, nyitott szemű játékos után némán. Kimegyünk a teremből és teszünk egy kört a folyosón./
Kellék: ikeás világító néma manó
Az árnyéksablonokat megfordítjuk, úgy, hogy a fekete oldaluk legyen látható a falon.
21. Mese narráció (1 perc)
Egyszer csak megtorpantak, néhány fénysugár áttört a levelek között, így visszanyerték a látásukat. Na de mit is láttak?
Ott, az erdő közepén, száz meg száz fekete alak kuporgott, ott kuporgott az egész árnyékvilág.
Az emberek és árnyékaik megörültek egymásnak, mert mondhat bárki bármit: emberek nélkül az árnyékok nem léteznek, mint ahogy árnyék nélkül az ember élete sem teljes, már nem úgy volt, mint azelőtt.
REFLEXIÓ (10 perc)
22. A térkép befejezése (5 perc)
Nézzük meg milyen útvonalon jártunk, mi történt velünk a hosszú út során!
Rajzoljuk be a térképre az útvonalunkat, ha legközelebb is elcsatangolnának az árnyékaink, már könnyedén megtaláljuk őket!
A bejárt útvonal berajzolása, ha útközben nem tették.
Kellék: térkép
23. Kötött mondat befejezése (5 perc)
Írásban befejezik a játékosok a mondatokat, majd összegyűjtjük a lapokat, egy kalapból kihúzzuk, és mindenki felolvas egyet-egyet.
Szerintem azért lett fekete az árnyékom, mert ….
vagy
Azért örülök, hogy megtaláltam az árnyékom, mert….
Köszönjük a játékot! Köszönjük az utat és nagyon vigyázzatok az árnyékaitokra!
Kellék: papírlap, toll/filc
MEGJEGYZÉS: Gyerekcsoport esetében érdemes a második kötött mondatkezdést használni.
A 2016. április 2-án megtartott órán az alábbi befejezések születtek:
Szerintem azért lett fekete az árnyékom, mert ….
… csak magára gondolt.
… nem élhetek a sötét oldalam nélkül. (I cannot live without my darkness)
… úgy döntött, hogy nem lesz(ek) önmaga(am).
… rájött, hogy milyen színtelen az élete nélkülem.
… olyan sokat voltak egyedül az árnyékok, szomorkodtak, veszekedtek, mindenben a rosszat látták… amíg nem találkoztunk.
… elnyelte az összes szükséges fényt. (it absorbed all the light it needed)
… túl sokáig bujkált nélkülem a sötétben.
… nélküle megváltozott bennem valami.
… örök emlékőrként vigyáz ránk, és figyelmeztet minket.
… 2 transzformáció eklektikus mivolta, bár elliptikus pályája megfigyelhető, de meg nem változtatható. Így lesz fekete mi színes volt és vica versa. Hogy, s miért nyílik az Ibolya virág? Miért reggel kel fel a nap? Miért a jogászoké a világ?
… nincs lelke nélkülem, mert az emberi lélek sokfélesége nélkül nem lehet színes.
… hiányoztam neki és összezavarodott, a színei is összekeveredtek.
… én vagyok színes.
… nem bántam jól vele, nem figyeltem rá eléggé.
… az slankít.
… az erdő gonosz árnyai megirigyelték a különleges képességüket és elvették tőlük. Ezután már ugyanolyan átlagos árnyékok lettek, mint mindenkié.
… nem tudták értékelni a feladatukat és fontosságukat az emberek közt.
… nélkülem neki is nehéz; egymás nélkül nem vagyunk értelmezhetőek, és hogy én életben maradjak, átadta nekem a színeit.
… én annak látom. Igazából színes, csak én már nem bízom benne (nem látom őt).
… minden egyforma. (everything is same)
… ez lett a büntetése azért, mert föllázadt ellenem. Bár ez nekem is büntetés, mert vennem kell egy tükröt…
… hűtlen volt. Ez a büntetése.
… rájött, hogy a fény ellentétének kell lennie. A színek ott vannak belül, ha felbontjuk, de nem látszik szabad szemmel külsőleg.