CSOPORT: 10-12 fő, 10-13 évesek
IDŐTARTAM: 90 perc
FEJLESZTÉSI TERÜLET: Kommunikáció, improvizációs technikák, szituáció elemei, szerepalakítás, tér használata, együttműködés csoportban, ön és társismeret
KONTEXTUS:: Az alakuló darab szereplői árvaházi gyerekek. Új lány érkezik hozzájuk.
CÉL: szerep és karakteralakítási gyakorlatok
TÉMÁK: Társas befogadás, otthon a gyermekotthonban
KELLÉKEK: a játszók számával megegyező számú képeslap méretű kartonpapír; színes filctollak; kisszék; utazótáska; felhasznált zenék: Yann Tiersen alkotások, Sziámi: 100 bolha
BEMELEGÍTÉS, RÁHANGOLÓDÁS
Nézz le, nézz fel! Szabályjáték: A játszók körben állnak, fontos, hogy lássák egymás arcát. Két utasítás hangzik el mindig egymást követve, az első: „Nézz le!” ekkor mindenki lefelé néz a földre, majd: „Nézz fel!” erre az utasításra mindenkinek fel kell emelni a tekintetét, egy valakire nézhet, azt ebben a körben nem változtathatja meg, és ha épp az általa kiszemelt személy is őrá néz, akkor leülnek. Szabály: mindig csak álló emberre szabad nézni.
Stoppos játék székkel: páros improvizáció a tárgy használatával, szabály: bármi lehet a szék a szituációkban, csak épp szék nem lehet. Ha valaki a szemlélők közül egy új helyzetet lát meg a játékban „Stop!” felkiáltással megállíthatja a játszókat, és lecserélheti az egyik embert. Az újonnan bejövő hozza be az új szituációt. Nem beszélik meg, elindítja az imprót és a másik fél alkalmazkodik hozzá.
Stoppos játék utazótáskával: Itt a tárgy csak táska lehet, olyan szituációkat kell a játszóknak választani, amiben ez meg tud valósulni.
SZITUÁCIÓ FELFESTÉSE CSOPORTOS IMPROVIZÁCIÓHOZ - „Táska” csoportos impró
Tanári narráció
A következő improvizáció helyszíne egy árvaház lakószobája. A szereplők itt élő gyerekek. Életkoruk szerint általános iskolások, maximum 16 évesek. Ebben a játékban mind megjeleníthettek egy-egy ilyen gyereket. Ez a ti hálótermetek. Jó nagy, sok ággyal, még üresek is vannak benne. Az egyik ilyen üres ágyon felfedezitek ezt a táskát. Sejteni lehet, hogy új lakó érkezik. Kellék: táska.
SZITUÁCIÓ FELFESTÉSE CSOPORTOS IMPROVIZÁCIÓHOZ - „Visszatérés” csoportos impró tanári szerepbelépéssel
Tanári narráció
A gyerekek az egész délutánt a strandon töltötték, estefelé indultak csak vissza a nevelők kíséretében. Vacsora után a szobájukba mentek, ahol csupán tíz percük volt lámpaoltásig. Amikor a szobába érkeztek, felfedezték, hogy az egyik ágyon fekszik valaki. A feje az idegen táskán van. Ezt a helyzetet próbálhatjuk most ki.
Egész csoportos beszélgetés, egyeztetés
Mi történt itt? Kit játszottál?
„A kép” egyéni munka
Ezeknek a gyerekek, akiket játszottatok, megvannak a saját történeteik. Mindegyikőjüknek van egy számára fontos fényképe vagy képeslapja, amit gyakran elővesz és nézeget. Mi van rajta?
Rajzeszközök és papírok osztása. Zenei aláfestéssel dolgozunk.
Kiscsoportos munka
Állóképek készítése csoportonként 1 alkotásból. Ehhez kiscsoportos egyeztetés, „bemutatkozások”.
„A megérkező” egyszemélyes néma imprók a tér és a tárgy használatával
Tanári narráció
Emlékeztek? Volt egy délután, amikor az egész csapat a strandon volt. Az új lány az alatt érkezett meg. A táskáját korábban bevitték már az ágyára. Nézzük meg most azt a jelenetet, amikor belép az üres szobába, ahol eztán élni fog. Ezt a helyzetet egyesével ki tudjuk próbálni.
„Furcsa cucc” Kiscsoportos egyeztetés arról, milyen táskájából előkerülő nem szokványos vagy megdöbbentő tárggyal lehetne drámai hatást csempészni a jelenetbe.
„Egy napom” Csoportos mozgásos improvizáció instrukció: zenére egy teljes nap, amikor az egész napod a szobában töltöd. A reggeli felkeléstől az esti lefekvésig. Fontos, hogy ne lépjetek egymással interakcióba.
FELOLDÁS - „Maszk”
Körben állunk és zenére sorban adogatunk egy láthatatlan maszkot. Mindig az első személy határozza meg, hogy ezen milyen arckifejezés legyen. Amikor megkapjuk és az arcunkra illesztjük, vegyük fel a lehető legpontosabban azt az arckifejezést, amit az előttünk lévő személy mutatott. Akinek a háta mögé állok a körben és a két vállára teszem a kezem, azt varázserővel ruházom fel, képes lesz megváltoztatni a maszkon szereplő arckifejezést. Így, ha a maszk hozzá érkezik, felvehet és elindíthat egy egészen újat. Az ehhez választott zene mindenképpen változó hangulatú, esetleg begyorsuló, lelassuló legyen.
A SZERZŐ/FOGLALKOZÁSVEZETŐ TAPASZTALATAI:
Mind a színjátszós gyerekekkel, mind a drámás tapasztalatokkal rendelkező felnőtt csoporttal jó élmény volt játszani, gyorsan reagáltak az egyes feladatokra, motivációt jelentett a kihívás, hogy megmutassák magukat és az ötleteiket, de más helyzetben, esetlegesen egy „laikus” csoporttal nem játszanám. Tapasztalat volt még a felnőtt csoporttal, hogy az időelcsúszás miatt kihagyott utolsó gyakorlat, a feloldás nagyon hiányzott. Ha látszik, hogy ki kell húzni egyet a gyakorlatokból, biztosan nem azt hagynám ki.