Drámáztál már, de még nem eleget?

Nyitott Klub Blog

Nyitott Klub Blog

Kolombusz küldetés

Szerzők: Kovács Zsuzsi, Meszes Tímea, Milei Róbert, Nyárai András, Pékó Éva, Szabó Eszter, Takács Gergely, Uhrin Csaba, Viczay Zsuzsa - facilitátorok: Jozifek Zsófia, Meszlényi-Bodnár Zoltán

2016. június 26. - Nyitott Kör

CSOPORT: pedagógusok csoportja, nem szükséges, hogy jártasak legyenek drámában

IDŐTARTAM: 90 perc

TANULÁSI TERÜLET: társadalmi szerepvállalás, társadalmi felelősség

KONTEXTUS: Palos kiképző központ – a jövő űrhajósainak kiképző helye. Chris Colomb egy

küldetés szakmai vezetője. A kiképzettek szeretik, tisztelik. Chris véletlenül megtudja, hogy

a kiképzettjei nem tudnak majd visszatérni a Földre.

FÓKUSZ: Mit kezdjek azzal a felsőbb utasítással, ami ellentétes az értékrendemmel?

Az vázlat egy közös tervezési gyakorlaton született, mely során előzetesen meghatározásra került, hogy pedagógus csoportnak készül az óra 90 percben, melynek témája a társadalmi felelősségvállalás legyen. Az óravázlat döntéseit a csoport közösen hozta meg.

Az impulzust adó ötletet kidolgozó csoport egyik tagjának javaslata alapján a játékot Kolumbuszhoz kapcsoltuk, ezért a nevekben innen merítettünk ötletet. Ezt egy játszó a másnapi kipróbáláson kifogásolta, de sokaknak tetszett és fokozta az egységesség érzetet.

A vázlatban meghagytuk az előzetes dilemmákat és kérdéseket néhány helyen pedig a másnap levezetett foglalkozás gyakorlati tapasztalatai is olvashatók. Az órát 6 fő vezette.

---

(Előzetes ötletek a kezdéshez, bemelegítéshez, ráhangolódáshoz: mozgásimitáció az űrben; bizalomjáték: körben dülöngélés – amennyiben több mint 90 perc áll rendelkezésre)

BESZÉLGETÉS

Mára egy olyan játékot terveztünk, ami egy űrexpedícióval kapcsolatos. Ha most kezdenétek el tervezni expedíciót, és elereszthetitek a fantáziátokat, akkor milyen célokat tartanátok fontosnak egy ilyen küldetés során? (5p/5p)

Mindenkit megkérünk, hogy mondjon egy küldetés célt, amibe érdemes pénzt, időt fektetni. Ezeket a célokat az órát vezetőknek meg kell jegyezniük, mert a későbbiekben be kell építeni a játékba.

MEGJEGYZÉS: Az óra során többen nem ismerték egymást, így ez egy bemutatkozó névkörrel kombinálva valósult meg.

 

TANÁRI NARRÁCIÓ

Azokat az űrhajósokat, akik valamilyen fontos tudományterülettel foglalkoznak, de egy űrutazásban fontos résztvevők lesznek, a Palos kiképzőközpontban készítik fel. Egy kis szigeten található, ahol nyugodt körülmények között dolgozhatnak mind a kutatók, mind az űrhajósok és a kiszolgáló személyzet. Olyan kicsi, mint egy külön városka. Mi mindennek kell elférni egy ilyen komplexumban? (5p/10p)

Kellékek: fotó Palosról (kivetítve; megtalálható a mellékletben); rajz/vázlat a helyszínről (5p/15p)

Óra előtt a kivetített épület komplexum körvonalait átrajzoljuk egy nagy papírra. Föld feletti részen emeleteket jelölünk. Az ábrát kiegészítjük egy föld alatti résszel, mely szintén sok-sok emeletet tartalmaz.

Ahogy a résztvevők sorolják, hogy milyen egységek vannak az épületben, a tanár vagy segítője felírja a papírra, pl. edzőterem, kiképző helyiség, szimulátor, ebédlő, pihenő szobák, takarító helyiség, játékszoba, stb.

MEGJEGYZÉS: A játszók visszajelzése alapján ez a szakasz sokukat segítette a bevonódásban. Fontos volt, hogy minden ötletük komolyan véve épült be az épületbe, és ezzel növelte a játék alakíthatóságának érzetét.

img_5877.JPG

TANÁRI NARRÁCIÓ

Ez egy állami központ (Palos az Új Világ szigeten), ahol valamikor a nem túl távoli közeljövőben Chris Colomb szakmai vezetőként dolgozik.

MEGJEGYZÉS: Ezen a ponton érdemes konkrét évszámot meghatározni. A mi javaslatunk 2110, de a mellékletben található oklevélre 2010. került, amit ugyan nem emeltünk ki, de lehetett volna ellentmondás

45 éves, és bár ezzel fiatalnak számít a kiképzők között, de a tekintélye igen nagy. Több küldetésen maga is részt vett, három alkalommal járt az űrben, de egy betegség miatt további utazást nem vállalhatott.

MEGJEGYZÉS: Ha tovább dolgoznánk az anyagon, hangsúlyossá válna annak bemutatása, hogy ez az élete, ezen kívül nem nagyon ért semmihez. Ez a későbbiekben a döntéshelyzetet még erősebb dilemmává tehetné.

TÁRGYAK KIS CSOPORTOKBAN

  • egy rajz kisiskolás korából, lásd melléklet
  • kedvenc könyve (Holt költők társasága)
  • oklevél az elhivatott oktatónak, lásd melléklet
    (5p/20p)

A rendelkezésre álló idő függvényében javasoljuk Állóképek készítését a tárgyak kapcsán. Egyébként elegendő a csoport rövid Beszámolója szóban, hogy a többi csoport is megismerje a többi elemet.

TANÁRI NARRÁCIÓ

Chris az utolsó űrutazása után Paloson maradt, hogy segítse az űrhajósokat. Két csoportot olyan sikeresen készített fel, hogy egy saját ötletét elfogadták, és jelenleg ötödik éve dolgozik olyan tudósokkal, akik saját szakterületükön kiváló eredményt értek el. Tudásukat most oly módon kamatoztatják, hogy egy hosszabb küldetésre készülnek a világűrbe. A résztvevőket maga kereste meg egyenként, és győzte meg arról, hogy vegyenek részt a programban. A 30 kiszemelt kutatóból csak öten vehetnek részt az expedícióban. (5p/25p)

JELENET/ÁLLÓKÉP/ÍRÁSOS FORMA

MEGJEGYZÉS: Előzetesen két változatot is felvetettünk, melyek között akkor nem tudtunk dönteni.

Mutassuk be a felkészítés különböző pillanatait:

  • jelenet egy kutató sikeres meggyőzéséről
  • állókép (sorozat) az együttélés pillanataiból
  • naplórészlet egy részvevőtől, amiben Chrisről ír

(10p/35p)

Bemutatás (5p/40p)

VAGY

MEGJEGYZÉS: Bemutató órán ezt választottuk – jól működött.

Mutassátok be jelenetben, hogy hogy alakult ki Chris és kiképzettjei között a bizalmas és tiszteletteljes kapcsolat!
(10p/35p)

Bemutatás (5p/40p)

FORRÓ SZÉK - Vladimir (tanár vagy segítője)

Az alábbi információk beépítése javasolt a feltett kérdésekre adott improvizatív válaszok formájában:

Az első három évben még ki lehetett járni a bázisról, akkor leszűkítették a csoportot és másfél éve már folyamatosan itt kell lenni. Állandóak a fizikai-pszichológiai vizsgálatok, de Chris mindenben támogat minket. Olyan, mintha az apánk lenne. Sőt jobb, mert az apámmal egy csomó konfliktusunk van, de Chris lényegében értünk él. Egyszerre szigorú, és megértő. Egy másik kor embere, akinek vannak elvei.

Az utazás során 5 évig krio-hibernációban vagyunk, és egy évig csak 1 ember van ébren és szolgálatban. A célok (az elején felsorolt célok elegyítve).

Kvantum-biológiával foglalkozom. 27 éves vagyok. A csoport többi tagja: Jane, Bill, Chen, Achim

Az MA4586BX kisbolygó a cél. Az űrutazás lényegében biztonságos.

Hazatérve szeretném kiélvezni a sikert, és családot szeretnék. A példaképem Chris.

(10p/50p)

ÁTVEZETÉS - SZÍNHÁZI JELENET

Asszisztens:           Uram! Chris Colomb van itt.

Új főnök:                Jöjjön csak, Chris! Végre kezet foghatok egy igazi legendával. Együtt izgultunk Önért a képernyők előtt és most itt van… Edmund Burke vagyok.

Chris:                     Köszönöm. Kissé meglepődtem, hogy…

Új főnök:                ...hogy mennyi minden átalakult! Bizony, Chris! Új szelek fújnak. Mióta is dolgozik nálunk?

Chris:                     23 éve.

Új főnök:                23 év… az egyik legnagyszerűbb emberünk. Tudja, amíg Önök a föld mélyén gyakorlatoznak, új vezetés és új irányelvek jelentkeztek. Ön az első, akit ebben az irodában, már mint a bázis új vezetője, személyesen köszönthetek.

Chris:                     És mi történt…

Új főnök:                Semmi változás nem történik az Ön expedíciójával. Némi racionalizálás és pénzügyi átcsoportosítás után úgy látjuk, hogy az Ön által kitalált küldetés társadalmi szempontból rendkívül fontos, és sikerült megtalálnunk a módját, hogy miként tehetjük azt költséghatékonyabbá.

Asszisztens:           Uram, a minisztériumból keresik, bekapcsolhatom?

Új főnök:                Ööö, nem inkább kimegyek. Addig érezze magát otthon

Asszisztens:           Hozzak valamit Önnek?

Chris:                     Nem, köszönöm. (Amikor egyedül marad, feláll és elkezd járkálni az irodában, megpillant egy iratot, amibe beleolvas) A Kolumbusz küldetés egyetlen esetben megvalósítható, ha a visszautat nem kell finanszírozni. XY jóváhagyom

Belép az Új főnök: (csend) Chris, vannak dolgok, amiket jobb nem tudni. Vannak információk, melyek nem kerülhetnek ki ennek a szobának a falai közül. Mert az beláthatatlan következményekkel járhat. Nem szívesen részletezném, hogy mekkora befektetés Ön nekünk, és milyen fontos, hogy a kutatók elinduljanak.

Chris:                     És vissza?

Új főnök:                Chris, Chris, ki tudja, mi történik évek múlva? Önnek meglesz továbbra is a munkája, a hivatásának élhet. Bízhatok Önben, ugye? (a kép kimerevedik)

(5p/55p)

GONDOLATKÖVETÉS

Chrisben most rengeteg dolog kavarog. Mondjátok el, hogy mit érezhet, és mit gondolhat. (5p/60p)

Chris ül egy széken.

EGÉSZ CSOPORTOS BESZÉLGETÉS

Chris válasz nélkül, kissé megzavarodva lépett ki az új főnök irodájából. Milyen lehetőségei vannak most szerintetek? (lista készítés javasolt)

Milyen lehetséges következménye lehet egy-egy reakciójának? (folyamatábra készítése a felvetődő javaslatok alapján. Post-it-ra írva lehet „szerkeszteni” a kialakuló „ábrát”.) (5p/65p)

KISCSOPORTOS IMPROVIZÁCIÓ/FÓRUMSZÍNHÁZ

Szerintetek melyiket kellene választani?/melyiket fogja választani?

A kialakult csoportok szerint a következő lehetőségeket gondoltuk végig:

  • mindenki azt választja, hogy beszél a csoporttal - fórumszínház: Chris szerepébe lépve elmondja, mit tud, tanárként 1-5 kutató provokál: hazudott nekik, tőrbe csalta őket, hitegette, megtévesztette, csak saját maga számít
  • eloszlanak a lehetőségek között a résztvevők: jelenet improvizáció: elmondja a csoport tagjainak; nem beszél, de el kell búcsúznia a csoporttól az úton (a csoport tagjai hallanak valami pletykát, rákérdeznek, és ő mit tesz)

5p/70p)

Bemutatás (10p/80p)

MEGJEGYZÉS: A megvalósult órán a kiscsoportos jelenetkészítés több csoportban valósult meg. Minden csoportban jelen volt drámatanár is, aki a mélyítést segítő provokatív attitűdöt megvalósíthatta. Az ezt követő beszélgetést érdemesebb hosszabbra hagyni, mert ha létrejön a bevonódás, akkor fontos kérdések kerülnek elő – a tapasztalataink alapján.

EGÉSZ CSOPORTOS BESZÉLGETÉS

Mi történik 5-10 év múlva, ha egyiket, vagy másikat választja? (Ha lenne idő, lehetne erről jeleneteket készíteni...)

LEZÁRÓ BESZÉLGETÉS

Milyen módon kapcsolódik Chris története egy pedagógus életéhez?  (közös beszélgetés)

(10p/90p)

MELLÉKLETEK letölthetők itt!

A bejegyzés trackback címe:

https://nyitottklub.blog.hu/api/trackback/id/tr1511654138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása