IDŐTARTAM: 90 perces foglalkozás szünet nélkül
CSOPORT: 8-10. osztályos drámajátékban, színjátszásban jártas tanulók (Az óra eredetileg a Sufni diákszínpad tagjai számára készült folyamat-dráma volt. 4x2 órában vizsgáltuk a történet fordulatait, döntési helyzeteit, amelyben Shakespeare: Rómeó és Júlia c. művéből több idézet is elhangzott hangulat festésként. A foglalkozás sorozat nem titkolt célja volt az is, hogy a diákok elolvassák a művet.:))
KÖRÜLMÉNYEK: a foglalkozás bárhol játszható
TÉMA: egy kamasz szerelem születése és lehetséges „halála”.
KONTEXTUS: Robi és Janka középiskolás diákok. A családjaik egy, a múltban történt tragédia miatt nem állnak szóba egymással, gyűlölik egymást. A fiatalok egymásba szeretnek. A fiktív világ helyszíne: Magyarország, kisváros. A fiktív világ ideje: napjaink.
TANULÁSI TERÜLET: Identitáskeresés. Önállóság. Felelős döntés. Felelősségvállalás.
NEVELÉSI CÉL: A diákok tapasztalják meg a „két tűz közé kerülés” élményét, a felelős döntés következményeit.
FÓKUSZ: Hogyan hat a döntéseimre a neveltetésem, a családom?
KERET: A játszók a két főhős, illetve a környezetükben élők, családtagok, barátok, osztálytársak szerepébe léphetnek a játék során.
KELLÉKEK: székek, cd lejátszó, csomagolópapír, tollak, filctoll, papír, bármilyen használati tárgy, ami adott esetben – módosult funkcióval – kellékként használható.
Narráció (2 perc)
Történetünk főhőse Janka, gimnáziumi tanuló, 15 éves, épp most készül elkezdeni a kilencedik osztályt. Janka átlagos kamaszlány, egészen jól tanul, nem szép, inkább különleges, az a típus, akire azt mondják, „van benne valami”. Titokban verseket ír, szeret egyedül lenni, ilyenkor egy találmányon töri a fejét, ami bizonyos mozgásszervi problémákra kínálna megoldást.
Jankának van egy bátyja, aki két évvel idősebb nála, nagyon szereti a húgát, kicsit félti, és időnként atyáskodik felette. Édesanyja jogász, édesapja könyvelő, aki 12 évvel ezelőtt egy sárkányrepülős sportbaleset következtében kerekesszékbe kényszerült. A családtagok rendkívül összetartóak, kapcsolatuk kiegyensúlyozott, egymásra figyelő, segítő. Janka szívesen megy esténként édesapjával sétálni, ilyenkor együtt váltják meg a világot. A lány az apukájának szokott felolvasni a verseiből.
Egy ikerház egyik felében élnek, a másik fele 12 éve lakatlan. Janka már csak kevés dologra emlékszik a kisgyerekkorából, arra azonban biztosan, hogy a másik családdal, akik egykor az elhagyatott lakrészben éltek, nagyon jóban voltak, szinte együtt éltek, a két anyuka gyerekkori jó barátnő volt. A fiú, Robi, akivel három éves koráig együtt nevelkedett, ma már 16 éves körül lehet – számolgatta Janka.
Fotóalbum – kiscsoportos munka (8 perc)
Jankáék pincéjében egy öreg láda mélyén egy megtépett, piszkos, lapjai vesztett fotóalbum hever. Janka megtalálta ezt az albumot. A két család közös fotóival van tele, amikor még a gyerekek kicsik voltak, a szülők pedig a legjobb barátok.
Kiscsoportokban mutassátok be a két család közös fotóit!
Adjunk képaláírásokat a fotókhoz! (A feladatnak a két család közötti harmonikus viszonyt kell erősítenie.)
Narráció (1 perc)
Janka a megtalált fotók alapján, kérdezgetni kezdte szüleit. Meglepve tapasztalta, hogy nem vagy kitérő válaszokat kap. Végül a lány kitartó kérdezősködése miatt elmesélték a „családi titkot”.
Robi apukája, aki sárkányrepülőzött, 12 évvel ezelőtt elvitte Janka apukáját egy tandemrepülésre. Azóta sem derült ki, hogyan történt, de Janka apukájának biztosítókötele kioldódott, ő lezuhant és eltört a gerince. 12 éve kerekesszékben él, a család Robi apukáját vádolja a balesettel. A két család izzón gyűlöli egymást, szétköltöztek, kígyót-békát kiabáltak egymásra.
Hangjáték – kiscsoportos munka (8 perc)
Két csoportban legyetek Janka családja, közvetlen és tágabb környezete. Az egyik csoport a családtagok, barátok, rokonok gondolatait mondja ki, a másik azokat a mondatokat, amik el is hangzottak. Két héttel vagyunk a baleset után, már tudják a megváltoztathatatlant.
Keverjétek a fennhangon elmondottakat a belső monológgal!
Úsztassátok egymásra a kettőt! Egy „belső hang” után következzen egy kifelé kimondott mondat!
Narráció
A beszélgetés után nem maradt kétség Jankában, a másik család - ellenség.
Napló – telefonbeszélgetés – jelenet készítés (10 perc)
- csoport: Nézzünk bele Janka naplójába és keressük ki azt a bejegyzést, amit akkor írt, amikor a családi titokra fény derült.
- Hallgassunk bele a telefon beszélgetésébe! Miket mesélt el a hallottakból a legjobb barátnőjének?
- Mi történt, amikor édesapjával a nagy beszélgetés estéjén sétálni ment? (A két szerepet játszó emberen kívül a többiek a belső hangok, amiket nem mondanak ki, de gondolnak. Ezeket váltakoztatják a jelenetben.)
Beszélgetés – az eddig elhangzottak tisztázása (5 perc)
Megjegyzés: ezt csak akkor tartom szükségesnek, ha maradtak homályos vagy nem egyértelmű pontok a kontextus építés során. A kipróbálás alkalmával nem kellett alkalmazni ezt a konvenciót.
Narráció (2 perc)
Bár Jankát nagyon megrázták az elhangzottak, a baleset annyira régen történt, és ő annyira kicsi volt, hogy néhány hét alatt napirendre tért a dolog fölött, otthon sem beszélgettek róla tovább. Az élet úgy tűnt, visszatért a régi kerékvágásba.
Janka ugyanabba a gimnáziumba nyert felvételt ahova Robi is jár, egy évfolyammal feljebb, a 10. osztályba. Imád rajzolni, főleg grafittiket. Robi az osztály – sőt, úgy tűnik az egész iskola - alfa hímje, jóképű, okos, szervező típus, minden jó buliban benne van, a fiúk szeretik a barátjuknak tudni, a lányok odavannak érte, amit Robi ki is használ, azonban érte már pár csalódás rossz választásai miatt.
Megjegyzés: Robi karakterét és viszonyait azért nem mélyítettem el jobban, mert a nézőpont – Janka nézőpontja – szempontjából nem fontos. Sokkal fontosabb a környezet reakciója Robi és Janka kibontakozó szerelmére – ahhoz pedig elég a két karakter ellentmondásossága.
Egész csoportos improvizáció – gondolatkövetés (5 perc)
Elérkezett a kilencedikes gólyák avatásának a napja. A gólyabálon a két fiatal meglátja egymást, majd Robi fölkéri Jankát táncolni. A fiatalok nem ismerik meg egymást, fogalmuk sincs, ki a másik.
Zenére improvizáljuk a táncolókat. Elsőre Janka és Robi „fagynak le”, ahogy megpillantják egymást, majd sorban mindenki. Amikor mindenki áll – gondolatkövetés. Janka és Robi oldja föl a pillanatot a fölkéréssel, majd a többiek is bekapcsolódnak – tánc.
Megjegyzés: a feladatot többször megismételtettem, minden alkalommal jobban pontosítva mozgást. Végül olyan lett, mint egy koreográfia. Ezt nagyon fontosnak tartom a mélyítés miatt, szinte filmszerű így a jelenet és a kihangosított gondolatok is pontosabbak, erősebbek.
Kiscsoportos feladatok (15 perc)
- Napló - Janka hazament a bálból. A gólyabál és a Robival való találkozás annyira fölzaklatta, hogy képtelen volt elaludni. Olyan boldogságot érzett, mint még soha. Írjátok le, miket jegyzett föl Janka a titkos naplójába aznap este!
- Rajz - Robi képtelen volt hazamenni, annyira teli volt a Jankával való találkozás élményével. Egyedül akart maradni és gondolkodni. Kóborlása során, egy használaton kívüli, öreg, romos alagútban kötött ki, amelynek falára – a nála lévő festékspray-vel - egy grafittit készített.
Rajzoljátok le, hogy nézhetett ki Robi alkotása!
Narráció (1 perc)
Robi és Janka másnapra randit beszéltek meg. Bár moziba akartak menni, mégis a parkban ültek órákon át és beszélgettek. Nem tudtak betelni a másikkal. Úgy érezték, megtalálták az igazit, a nagy Őt.
Tanár szerepben - „forró szék" (5 perc)
Mindenki a padon ülő Janka szerepében van. A tanár Janka anyját alakítja, aki váratlanul meglátja a padon ülő szerelmeseket. Felismeri Robit és azonnal hazaparancsolja a lányát.
A játszók Janka szerepében kérdezhetik az anyát, tiltakozhatnak, egyetérthetnek.
Egész csoportos jelenetkészítés (10 perc)
Aznap este tartják az apa születésnapját, amire a család több tagja és a barátok is hivatalosak. A beszélgetés nagyon feszélyezett, mert az anya elmesélte a történteket, mindenki tudja, hogy Janka Robival randizik. A lány csak később jelenik meg a család körében. A szülők megtiltják a Robival való kapcsolatot.
Megjegyzés: a foglalkozás kipróbálásakor mindösszesen 7 játszó volt jelen a foglalkozás vezetőn kívül. Ennél nagyobb létszám esetén ez a feladat csak egy kiscsoportnak adható. Másik két csoportnak javaslom a Versírás konvenciót, írjanak egy szabad-verset Janka jelenlegi lelkiállapotáról, érzéseiről, illetve Janka gondolatainak kihangosítását az Angyal-ördög konvencióval.
Döntés – fórum színház (10 perc)
A következő napra megbeszélt randevún vagyunk, már Robi is tudja az igazságot. Szeretné folytatni a kapcsolatot.
A csoport két részre szakad, egyik fele Robit, a másik fele Jankát készíti fel a beszélgetésre. A játék a fórum színház szabályai szerint folyik, a szereplő bármikor tapssal megállítható, újra instruálható, lecserélhető.
Nyitott végű mondatok befejezése (5 perc)
A játszók két nyitott végű mondatot fejeznek be írásban, majd felolvassák őket.
Szerintem Jankának és Robinak van esélye a kapcsolatra, mert…
Szerintem Jankának és Robinak nincs esélye a kapcsolatra, mert…
A SZERZŐ/FOGLALKOZÁSVEZETŐ TAPASZTALATAI:
A játékot ebben a formájában egyszer volt alkalmam kipróbálni a NYKE – Játsszuk le! dráma - műhelyében, 7 résztvevővel. A folyamat működőképes, a játék kellően mély volt megítélésem és a résztvevők visszajelzései alapján.
Alapvető nehézséget szokott okozni, hogy ha a játék nem életkor-konform, azaz a játszók kénytelenek egy másik korosztály szerepébe bújni, próbálni hasonlóképpen gondolkodni, érezni. Ez képtelen elvárás és minél nagyobb a szerep és a történet által kínált valamint a valóságos korbéli különbség, annál nehezebb az azonosulás, illetve a dráma mélysége, mélyítése szenved csorbát.
Ebben az esetben nem okozott gondot a valós és a fiktív kor közötti különbség. A játszók élvezettel vetették magukat a munkába, felnőttként reagáltak a történetre.
A célzott korosztállyal egyszer már volt alkalmam kipróbálni a játékot, igaz ott az eredeti, négy alkalomra tervezett foglalkozás sorozatot játszottuk. Ebből a többszálú, többfókuszú munkából kellett kiválasztanom azt az egy lehetséges aspektusát, ami engem – és feltételezéseim szerint a játszókat is – érdekelte. Ez a neveltetésnek, a családnak az egyéni döntésekre gyakorolt hatását vizsgálta.
A játszók kiaknázták a döntési helyzetet, a lezáró beszélgetésben rengeteg saját élmény jött föl a probléma kapcsán.
Két játékot nem volt alkalmam kipróbálni, nem volt rá szükség, nagyon kevesen voltunk. Ez az „Angyal-ördög” és a „Versírás” konvenció volt. Kreatív feladat mindkettő, reményeim szerint segítik a fókuszt és a további mélyítést szolgálják.
Ebben a szakaszban a konfliktus elmélyítését segítő, egész csoportos improvizációt alkalmaztam. Tapasztalataim szerint még gyakorlott játszókat is elvihet a részlet gazdag, a történet és a helyzet szempontjából érdektelen karakterek felépítése, túlzott mennyiségű megnyilvánulásai. Bánjunk csínján a konvenció kínálta lehetőséggel! Pl. időkeret megadásával vagy kötött végű jelenet befejezéssel elejét vehetjük a túlburjánzásnak.