Drámáztál már, de még nem eleget?

Nyitott Klub Blog

Nyitott Klub Blog

Robi és Janka

Tanítási drámaóra a szerelemről - Szerző: Bakonyvári L. Ágnes

2016. június 17. - Nyitott Kör

IDŐTARTAM: 90 perces foglalkozás szünet nélkül

CSOPORT: 8-10. osztályos drámajátékban, színjátszásban jártas tanulók (Az óra eredetileg a Sufni diákszínpad tagjai számára készült folyamat-dráma volt. 4x2 órában vizsgáltuk a történet fordulatait, döntési helyzeteit, amelyben Shakespeare: Rómeó és Júlia c. művéből több idézet is elhangzott hangulat festésként. A foglalkozás sorozat nem titkolt célja volt az is, hogy a diákok elolvassák a művet.:))

KÖRÜLMÉNYEK: a foglalkozás bárhol játszható

TÉMA: egy kamasz szerelem születése és lehetséges „halála”.

KONTEXTUS: Robi és Janka középiskolás diákok. A családjaik egy, a múltban történt tragédia miatt nem állnak szóba egymással, gyűlölik egymást. A fiatalok egymásba szeretnek. A fiktív világ helyszíne: Magyarország, kisváros. A fiktív világ ideje: napjaink.

TANULÁSI TERÜLET: Identitáskeresés. Önállóság. Felelős döntés. Felelősségvállalás.

NEVELÉSI CÉL: A diákok tapasztalják meg a „két tűz közé kerülés” élményét, a felelős döntés következményeit.

FÓKUSZ: Hogyan hat a döntéseimre a neveltetésem, a családom?

KERET: A játszók a két főhős, illetve a környezetükben élők, családtagok, barátok, osztálytársak szerepébe léphetnek a játék során.

KELLÉKEK: székek, cd lejátszó, csomagolópapír, tollak, filctoll, papír, bármilyen használati tárgy, ami adott esetben – módosult funkcióval – kellékként használható.

Narráció (2 perc)

Történetünk főhőse Janka, gimnáziumi tanuló, 15 éves, épp most készül elkezdeni a kilencedik osztályt. Janka átlagos kamaszlány, egészen jól tanul, nem szép, inkább különleges, az a típus, akire azt mondják, „van benne valami”. Titokban verseket ír, szeret egyedül lenni, ilyenkor egy találmányon töri a fejét, ami bizonyos mozgásszervi problémákra kínálna megoldást.

Jankának van egy bátyja, aki két évvel idősebb nála, nagyon szereti a húgát, kicsit félti, és időnként atyáskodik felette. Édesanyja jogász, édesapja könyvelő, aki 12 évvel ezelőtt egy sárkányrepülős sportbaleset következtében kerekesszékbe kényszerült. A családtagok rendkívül összetartóak, kapcsolatuk kiegyensúlyozott, egymásra figyelő, segítő. Janka szívesen megy esténként édesapjával sétálni, ilyenkor együtt váltják meg a világot. A lány az apukájának szokott felolvasni a verseiből.

Egy ikerház egyik felében élnek, a másik fele 12 éve lakatlan. Janka már csak kevés dologra emlékszik a kisgyerekkorából, arra azonban biztosan, hogy a másik családdal, akik egykor az elhagyatott lakrészben éltek, nagyon jóban voltak, szinte együtt éltek, a két anyuka gyerekkori jó barátnő volt. A fiú, Robi, akivel három éves koráig együtt nevelkedett, ma már 16 éves körül lehet – számolgatta Janka.

Fotóalbum – kiscsoportos munka (8 perc)

Jankáék pincéjében egy öreg láda mélyén egy megtépett, piszkos, lapjai vesztett fotóalbum hever. Janka megtalálta ezt az albumot. A két család közös fotóival van tele, amikor még a gyerekek kicsik voltak, a szülők pedig a legjobb barátok.

Kiscsoportokban mutassátok be a két család közös fotóit!

Adjunk képaláírásokat a fotókhoz! (A feladatnak a két család közötti harmonikus viszonyt kell erősítenie.)

Narráció (1 perc)

Janka a megtalált fotók alapján, kérdezgetni kezdte szüleit. Meglepve tapasztalta, hogy nem vagy kitérő válaszokat kap. Végül a lány kitartó kérdezősködése miatt elmesélték a „családi titkot”.

Robi apukája, aki sárkányrepülőzött, 12 évvel ezelőtt elvitte Janka apukáját egy tandemrepülésre. Azóta sem derült ki, hogyan történt, de Janka apukájának biztosítókötele kioldódott, ő lezuhant és eltört a gerince. 12 éve kerekesszékben él, a család Robi apukáját vádolja a balesettel. A két család izzón gyűlöli egymást, szétköltöztek, kígyót-békát kiabáltak egymásra.      

ntp-fth-15-0101-muhelynap_07.JPG

Hangjáték – kiscsoportos munka (8 perc)

Két csoportban legyetek Janka családja, közvetlen és tágabb környezete. Az egyik csoport a családtagok, barátok, rokonok gondolatait mondja ki, a másik azokat a mondatokat, amik el is hangzottak. Két héttel vagyunk a baleset után, már tudják a megváltoztathatatlant.

Keverjétek a fennhangon elmondottakat a belső monológgal!

Úsztassátok egymásra a kettőt! Egy „belső hang” után következzen egy kifelé kimondott mondat!

Narráció

A beszélgetés után nem maradt kétség Jankában, a másik család - ellenség.

Napló – telefonbeszélgetés – jelenet készítés (10 perc)

  1. csoport: Nézzünk bele Janka naplójába és keressük ki azt a bejegyzést, amit akkor írt, amikor a családi titokra fény derült.
  2. Hallgassunk bele a telefon beszélgetésébe! Miket mesélt el a hallottakból a legjobb barátnőjének?
  3. Mi történt, amikor édesapjával a nagy beszélgetés estéjén sétálni ment? (A két szerepet játszó emberen kívül a többiek a belső hangok, amiket nem mondanak ki, de gondolnak. Ezeket váltakoztatják a jelenetben.)

Beszélgetés – az eddig elhangzottak tisztázása (5 perc)

Megjegyzés: ezt csak akkor tartom szükségesnek, ha maradtak homályos vagy nem egyértelmű pontok a kontextus építés során. A kipróbálás alkalmával nem kellett alkalmazni ezt a konvenciót.

Narráció (2 perc)

Bár Jankát nagyon megrázták az elhangzottak, a baleset annyira régen történt, és ő annyira kicsi volt, hogy néhány hét alatt napirendre tért a dolog fölött, otthon sem beszélgettek róla tovább. Az élet úgy tűnt, visszatért a régi kerékvágásba.

Janka ugyanabba a gimnáziumba nyert felvételt ahova Robi is jár, egy évfolyammal feljebb, a 10. osztályba. Imád rajzolni, főleg grafittiket. Robi az osztály – sőt, úgy tűnik az egész iskola - alfa hímje, jóképű, okos, szervező típus, minden jó buliban benne van, a fiúk szeretik a barátjuknak tudni, a lányok odavannak érte, amit Robi ki is használ, azonban érte már pár csalódás rossz választásai miatt.

Megjegyzés: Robi karakterét és viszonyait azért nem mélyítettem el jobban, mert a nézőpont – Janka nézőpontja – szempontjából nem fontos. Sokkal fontosabb a környezet reakciója Robi és Janka kibontakozó szerelmére – ahhoz pedig elég a két karakter ellentmondásossága.

Egész csoportos improvizáció – gondolatkövetés (5 perc)

Elérkezett a kilencedikes gólyák avatásának a napja. A gólyabálon a két fiatal meglátja egymást, majd Robi fölkéri Jankát táncolni. A fiatalok nem ismerik meg egymást, fogalmuk sincs, ki a másik.

Zenére improvizáljuk a táncolókat. Elsőre Janka és Robi „fagynak le”, ahogy megpillantják egymást, majd sorban mindenki. Amikor mindenki áll – gondolatkövetés. Janka és Robi oldja föl a pillanatot a fölkéréssel, majd a többiek is bekapcsolódnak – tánc.

Megjegyzés: a feladatot többször megismételtettem, minden alkalommal jobban pontosítva mozgást. Végül olyan lett, mint egy koreográfia. Ezt nagyon fontosnak tartom a mélyítés miatt, szinte filmszerű így a jelenet és a kihangosított gondolatok is pontosabbak, erősebbek.

Kiscsoportos feladatok (15 perc)

  1. Napló - Janka hazament a bálból. A gólyabál és a Robival való találkozás annyira fölzaklatta, hogy képtelen volt elaludni. Olyan boldogságot érzett, mint még soha. Írjátok le, miket jegyzett föl Janka a titkos naplójába aznap este!
  2. Rajz - Robi képtelen volt hazamenni, annyira teli volt a Jankával való találkozás élményével. Egyedül akart maradni és gondolkodni. Kóborlása során, egy használaton kívüli, öreg, romos alagútban kötött ki, amelynek falára – a nála lévő festékspray-vel - egy grafittit készített.

Rajzoljátok le, hogy nézhetett ki Robi alkotása!

Narráció (1 perc)

Robi és Janka másnapra randit beszéltek meg. Bár moziba akartak menni, mégis a parkban ültek órákon át és beszélgettek. Nem tudtak betelni a másikkal. Úgy érezték, megtalálták az igazit, a nagy Őt.

Tanár szerepben  - „forró szék" (5 perc)

Mindenki a padon ülő Janka szerepében van. A tanár Janka anyját alakítja, aki váratlanul meglátja a padon ülő szerelmeseket. Felismeri Robit és azonnal hazaparancsolja a lányát.

A játszók Janka szerepében kérdezhetik az anyát, tiltakozhatnak, egyetérthetnek.

Egész csoportos jelenetkészítés (10 perc)

Aznap este tartják az apa születésnapját, amire a család több tagja és a barátok is hivatalosak. A beszélgetés nagyon feszélyezett, mert az anya elmesélte a történteket, mindenki tudja, hogy Janka Robival randizik. A lány csak később jelenik meg a család körében. A szülők megtiltják a Robival való kapcsolatot.

Megjegyzés: a foglalkozás kipróbálásakor mindösszesen 7 játszó volt jelen a foglalkozás vezetőn kívül. Ennél nagyobb létszám esetén ez a feladat csak egy kiscsoportnak adható. Másik két csoportnak javaslom a Versírás konvenciót, írjanak egy szabad-verset Janka jelenlegi lelkiállapotáról, érzéseiről, illetve Janka gondolatainak kihangosítását az Angyal-ördög konvencióval.

Döntés – fórum színház (10 perc)

A következő napra megbeszélt randevún vagyunk, már Robi is tudja az igazságot. Szeretné folytatni a kapcsolatot.

A csoport két részre szakad, egyik fele Robit, a másik fele Jankát készíti fel a beszélgetésre. A játék a fórum színház szabályai szerint folyik, a szereplő bármikor tapssal megállítható, újra instruálható, lecserélhető.

Nyitott végű mondatok befejezése (5 perc)

A játszók két nyitott végű mondatot fejeznek be írásban, majd felolvassák őket.

Szerintem Jankának és Robinak van esélye a kapcsolatra, mert…

Szerintem Jankának és Robinak nincs esélye a kapcsolatra, mert…

 

A SZERZŐ/FOGLALKOZÁSVEZETŐ TAPASZTALATAI:

A játékot ebben a formájában egyszer volt alkalmam kipróbálni a NYKE – Játsszuk le! dráma - műhelyében, 7 résztvevővel. A folyamat működőképes, a játék kellően mély volt megítélésem és a résztvevők visszajelzései alapján.

Alapvető nehézséget szokott okozni, hogy ha a játék nem életkor-konform, azaz a játszók kénytelenek egy másik korosztály szerepébe bújni, próbálni hasonlóképpen gondolkodni, érezni. Ez képtelen elvárás és minél nagyobb a szerep és a történet által kínált valamint a valóságos korbéli különbség, annál nehezebb az azonosulás, illetve a dráma mélysége, mélyítése szenved csorbát.

Ebben az esetben nem okozott gondot a valós és a fiktív kor közötti különbség. A játszók élvezettel vetették magukat a munkába, felnőttként reagáltak a történetre.

A célzott korosztállyal egyszer már volt alkalmam kipróbálni a játékot, igaz ott az eredeti, négy alkalomra tervezett foglalkozás sorozatot játszottuk. Ebből a többszálú, többfókuszú munkából kellett kiválasztanom azt az egy lehetséges aspektusát, ami engem – és feltételezéseim szerint a játszókat is – érdekelte. Ez a neveltetésnek, a családnak az egyéni döntésekre gyakorolt hatását vizsgálta.

A játszók kiaknázták a döntési helyzetet, a lezáró beszélgetésben rengeteg saját élmény jött föl a probléma kapcsán.

Két játékot nem volt alkalmam kipróbálni, nem volt rá szükség, nagyon kevesen voltunk. Ez az „Angyal-ördög” és a „Versírás” konvenció volt. Kreatív feladat mindkettő, reményeim szerint segítik a fókuszt és a további mélyítést szolgálják.

Ebben a szakaszban a konfliktus elmélyítését segítő, egész csoportos improvizációt alkalmaztam. Tapasztalataim szerint még gyakorlott játszókat is elvihet a részlet gazdag, a történet és a helyzet szempontjából érdektelen karakterek felépítése, túlzott mennyiségű megnyilvánulásai. Bánjunk csínján a konvenció kínálta lehetőséggel! Pl. időkeret megadásával vagy kötött végű jelenet befejezéssel elejét vehetjük a túlburjánzásnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://nyitottklub.blog.hu/api/trackback/id/tr878918894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása