Drámáztál már, de még nem eleget?

Nyitott Klub Blog

Nyitott Klub Blog

A megosztó

Szerzők: Kottán Klaudia, Petrák Bence, Weszely Kinga - facilitátorok: Jozifek Zsófia, Márton Gábor Csaba (a tervezési folyamat egy részében velünk tartott Takács Gergely)

2017. augusztus 30. - Nyitott Kör

 CSOPORT: 7-8. osztályosos diákok, némi drámás jártassággal

IDŐTARTAM: 90 perc

TANULÁSI TERÜLET: társadalmi szerepvállalás, társadalmi felelősség

KONTEXTUS: Egy kisváros gimnáziumának 10. osztályába járnak Bálint, Csabi, Kitti és Laura. Az egyik fiatal tanár úrról és Lauráról készül egy első és második pillantásra is félreérthető kép. A képet Kitti készíti. Továbbküldi Bálintnak. Aki megosztja a barátait tömörítő zárt facebook csoportban. Ahonnan Csabi kiteszi a nyilvánosság elé.

FÓKUSZ: Mit tehetünk, ha felelőtlenül olyan tartalmat osztottunk meg egy közösségi oldalon, ami másnak meglepően nagy kárt okoz(hat)?

KELLÉKEK: fonal, projektor, egy notebook, egy okostelefon, előkészített profilok Csabinak és Laurának

Az vázlat egy közös tervezési gyakorlaton született, mely során előzetesen meghatározásra került, hogy az óra maximum 90 perces lehet, felső tagozatos korosztályú csoportnak készül, és valahogy az "internet veszélyeiről" kell szólnia. Az óravázlat döntéseit a csoport közösen hozta meg.

Az órát a Magyar Drámapedagógiai Társaság Dráma van! - nyáron is című rendezvényén próbáltuk ki az eseményen résztvevő felnőtt drámapedagógusokkal, érdeklődőkkel. A megjegyzések ezen alkalom élményeire reflektálnak.

Az órát 3 fő vezette, de két tanárra módosítás nélkül adaptálható. Egy drámatanárra is átalakíthatónak tartjuk, némi jól időzített külső támogatással.

1. TANÁRI NARRÁCIÓ (2 perc)

Csabi 16 éves, mióta elballagtak az általános iskolából, egy közös facebook csoportban tartják a kapcsolatot általános iskolás barátaikkal. Legjobb barátjával, Bálinttal most is egy osztályba járnak. Csabi jól érzi magát az iskolában, senkivel nincs különösebb konfliktusa. Van egy barátnője, akivel 8 hónapja együtt vannak, viszont ő nem ide jár.

Azt tudjuk még, hogy egy olyan oldalra szokott rendszeresen posztolni, ami vicces, érdekes, szórakoztató tartalmakat, képeket, mémeket, rövid videókat közöl.

2. KISCSOPORTOS GYŰJTÉS (5-8 perc)

Kis csoportokban soroljátok fel, hogy Csabi:

  1. A) milyen oldalakat követ
  2. B) milyen eseményekre megy
  3. C) milyen borítóképet rak ki
  4. D) milyen csoportoknak tagja

Majd a csoportok beszámolnak.

3. MÁTRIX (5-8 perc)

Hány facebook ismerőse lehet Csabinak? Kik ők? A tanár ezen a ponton behoz egy előkészített fogast, rajta különböző hosszúságú fonalakkal. Ábrázoljuk térben a Csabihoz közel álló embereket, Facebook ismerősöket a fonalak segítségével. Olyan közel álljunk hozzá, amennyi a közös facebook aktivitásuk. Akinek van ötlete egy ismerősre, nevezze meg magát, és álljon be a véleménye szerinti helyre, távolságra.

MEGJEGYZÉS: Nagyon izgalmas volt a gyakorlat, de mind az óratartók, mind a résztvevők úgy érezték, hogy el lett tékozolva a benne rejlő lehetőség. Javasoljuk továbbgondolásra, vagy esetleg vissza lehet hozni az óra végén, a reflektív szakaszban.

21016140_1773485112679089_7635961960057877936_o.jpg

4. KISCSOPORTOS ÁLLÓKÉP KÉSZÍTÉS (10 perc)

Három kiscsoportban készítsétek el egyet-egyet Csabi legtöbb like-ot érő képeiből vagy rövid önismétlő videóból (GIF), amelyeket megosztott a humoros képeket gyűjtő oldalon, ahová rendszeresen szokott posztolni.

Majd megnézzük az alkotásokat. 

5. TANÁRI NARRÁCIÓ és ALTERNATÍV FORRÓSZÉK (10-12 perc)

Csabi egy újabb képet tesz közzé ezen az oldalon, amelyet Bálint barátja osztott meg a közös, zárt csoportjukban. A képen egy nehezen felismerhető, de egyértelműen 15-16 éves korú lány szerepel, és az iskolájuk egyik népszerű, fiatal angol tanár ura. Mindez pénteken történik, majd szombaton Csabira ráír Laura, egy másik osztálytársuk.

A projektoron megjelenik Csabi messengere. Amennyiben két tanár vezeti az órát, az egyikőjük a csoportot koordinálja, a másik Laura szerepében a terem egy nem feltűnő pontján, vagy a termén kívül ír Csabinak. Csabiként a résztvevők válaszolhatnak. 

A Laura-szerep által megosztandó információk: ő van a képen; már legalább 30 helyre kikerült; több százan látták, like-olták és megosztották. Fontos, hogy a beszélgetésből, Laura mondataiból ne derüljön ki egyértelműen, hogy van e intim viszony közte és a tanár között vagy nincs. Javasolt mondatok: "Most mindenki azt fogja hinni, hogy van köztünk valami." "Hülye vagy, mi van, ha anyám meglátja?"

MEGJEGYZÉS: Nagyon jól működött a technika behozása az órába több ponton. Itt is behúzta a résztvevők az, hogy a Laura-profil sokkal hitelesebb, mintha az egyik tanár a szemük láttára venne fel egy szerepet. 

6. KIMEREVÍTETT PILLANAT és GONDOLATKÖVETÉS (10-12 perc)

Hétfőre már a teljes 10. osztály látta a képet. Volt, aki meg is osztotta, de olyan is, aki egyáltalán nem foglalkozott vele. Néhányakat megbotránkoztatott, néhányan menőnek tartották. Ezen a napon az első óra angol, a képen szereplő tanár úrral. Laura is már a teremben van (tanár szerepben). Csabi késve érkezik, egy lépéssel a tanár úr után.

Rendezzük be az osztálytermet! Milyen arcokat, reakciókat láthatott ebben a pillanatban Csabi a teremben? Mindenki helyezkedjen el, és merevedjen bele egy reakcióba.

A másik foglalkozásvezető, aki épp nem szerepben van, Csabi képzeletbeli helyén állva készít egy videót: körbe pásztázza az osztály képét. Mikor kész, kivetíti, és közösen megnézzük, többször is.

Hogyan értelmezheti Csabi a reakciókat? Mi jut eszébe róluk? Gondoljuk végig közösen! 

MEGJEGYZÉS: A technika használata itt is élményszerűbbé tette a kimerevített pillanat elemzését, ráadásul egy olyan nézőpontból tudtunk ránézni közösen, amelyre más eszköz, konvenció nem adott volna alkalmat. Ezt az elemet külön kiemelték a résztvevők.

Viszont a közös értékelés során merült fel az a kritika, hogy miért a tanár úr helyzete kerül a középpontba, miért nem Laura helyzete az, amin gondolkodunk Csabi szerepéből. Mindkettőt elképzelhetőnek tartjuk, kis módosításokkal Laura is lehet a dilemma forrása.

7. TANÁRI NARRÁCIÓ és JELENET (5 perc)

Az angol óra és a nap további része eseménytelenül telt. Másnap, kedden az osztály az angol óra kezdetén a teremben várta a tanárt, de ő nem jött be órát tartani. Az ezt követő pénteken Bálintot (tanár szerepben), Csabi barátját szólította le egy osztálytársuk, Kitti (tanár szerepben). 

A jelenetben elhangzó információk: Kitti készítette a képet, és privátban küldte át Bálintnak; dühös azért, hogy tovább osztotta, Bálint magyarázkodik: Csabi osztotta meg nyilvánosan; valójában nem történt semmi, a kép csak egy jól elkapott pillanat; Kitti édesanyja az SZMK tagja, akik megindították a felfüggesztési eljárást a tanár ellen; Kitti nem hajlandó elvinni ezt a balhét.

MEGJEGYZÉS: Egy tanár esetén ez a jelenet kihagyható, mivel a következő helyzetből is kiderülhetnek az információk. 

8. FÓRUM SZÍNHÁZ (5 perc)

Bálint (tanár szerepben) Kitti (tanár szerepben) távozása után az addig nézői pozícióban lévő csoporthoz fordul, Csabiként szólítva meg őket. Támadó jellegű monológot intéz Csabinak, megosztva vele a Kittitől hallott információkat. A résztvevők reagálnak.

9. EGÉSZ CSOPORTOS EGYEZTETÉS (5 perc)

Mit tehet Csabiban ezek után? Mit gondol Bálint állításairól? Mit gondol az egész helyzetről?

10. GONDOLATMEGOSZTÁS (15 perc)

Mindenki gondolja végig egyesével, sétálás közben, mit kellene most Csabinak tennie. Ha már van egy véleményed, oszd meg a gondolatodat egy szembejövő társaddal. Ha egy véleményen vagytok, vagy a beszélgetésben olyan közös konklúzióra juttok, ami mindkettőtök számára elfogadható, közösen sétáljatok tovább. Ha nincs köztetek megegyezés (amire nem kell mindenáron törekedni!), sétálj tovább, keress másokat.

Amikor már nincs több mozgolódás, a kialakult csoportok megosztják a gondolataikat.

11. JELENETKÉSZÍTÉS (15 perc)

A kialakult csoportok készítsenek egy-egy jelenetet arról, hogy egy év múlva, amikor Csabi találkozik a tanár úrral, mi történik kettőjük között.

A bejegyzés trackback címe:

https://nyitottklub.blog.hu/api/trackback/id/tr9412805082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása